Karty obsahují učivo matematiky 5. třídy ZŠ (víceciferné násobení, jednociferné dělení, obvod, obsah, aritmetický průměr, zlomky, sčítání a odečítání desetinných čísel, násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000).
Aktivita zabere celou vyučovací hodinu. Ideální na poslední týden v 5. třídě, nebo na první týden v 6. třídě.
Příprava: velká zalaminovaná tabulka se 100 očíslovanými čtverci, mazatelné fixy, vytištěné rozstříhané lístečky se zadáním, výsledky pro učitele (i pro asistenta, pokud máme), žáci počítají na papír či mazatelné tabulky
Průběh:
Hru tvoří 100 karet (příkladů), které učitel vysype na volný stůl vzadu ve třídě, nebo nechá ve velké krabici tak, aby k nim žáci měli volný přístup. Na tabuli promítne, nakreslí nebo pověsí stovkovou tabulku (já magnety připevnila zalaminovanou tabulku a u ní jsem nechala barevné mazatelné fixy).
Žáci pracují ve dvojicích. Vezmou si libovolný příklad, vyřeší ho, zkontrolují odpověď s učitelem a pokud mají správnou odpověď, udělají svou značku u čísla příkladu ve stovkové tabulce. Pokud odpověděli špatně, zkusí se opravit. Papírek se zadáním správně vyřešeného příkladu dají na určené místo, které je poblíž stovkové tabulky.
Každá dvojice se snaží mít vyřešeno co nejvíce příkladů, aby měla větší šanci na výhru. Příklady se mohou řešit po dobu cca 35 min (5 min na začátku vysvětlení, 5 min na konci vyhodnocení a úklid, 35 min počítání - dohromady jedna vyučovací hodina). Pokud žáci stihnou vyřešit všechny příklady dříve než za 35 min, učitel jim dá k dispozici lístečky již spočítaných příkladů a žáci, kteří spočítají příklad, který už někdo vyřešil, mohou jeho značku smazat a napsat tam svou (mohou si vysloveně vybírat a počítat příklady svého rivala).
Po vypršení času na počítání vezme učitel všechny lístečky se zadáním a vylosuje jeden z příkladů a žáci, kteří mají značku u jeho čísla ve stovkové tabulce, se stávají vítězi. Nerozhoduje tedy, kdo má nejvíc příkladů, ale určitě mají žáci s více příklady větší pravděpodobnost na výhru. Pokud nestihli spočítat všechny, může se stát, že učitel vylosuje příklad, u kterého značka není a hra pak nemá vítěze.
Stovkovou tabulku mám vytištěnou na 6 papírech A4, zalaminovaných a slepených k sobě (tabulka se hodí například i při probírání dělitelnosti).
Šesťáky jsem v září nechala pracovat v 9 dvojicích a během vyučovací hodiny stihli asi 98 příkladů. Zkusila jsem to dát i začínajícím sedmákům, to byla větší mela, 10 dvojic, spoustu toho už zvládli z hlavy, nosili mi výsledky rovnou po 2 kartičkách a u mě se tvořila fronta na kontrolu výsledků. Došlo i k rivalitě a mazání značek u výsledků. Obě třídy to bavilo, všichni pracovali. Nechala jsem je, ať si sami vybírají příklady, které se jim líbí. Ideální je mít ve třídě asistenta, který vám pomůže kontrolovat výsledky a vy můžete občas mrknout k těm slabším dvojicím a trochu jim poradit.
Zdroj: Canva