Soubor obsahuje:
1x demonstrační kartu s přehledem násobků 5
1x číslice s násobky 5
1x puzzle obrázek s násobky 5
2 x pracovní list pro násobení a dělení čtyřmi
2 x Domino, Já mám, kdo má? pro násobení (12 kartiček) a dělení (11 kartiček) pěti.
12 karet A6 s postavami dětí pro běhací aktivitu s výsledky (násobení)
20 kartiček s příklady k běhací aktivitě (násobení)
12 karet A6 s postavami dětí pro běhací aktivitu s výsledky (dělení)
80 kartiček k běhací aktivitě pro procvičení dělení (dělení 1, 2, 3, 4,5, 10)
16 kartiček pro procvičení násobení a dělení - 2x s násobky 4; 2x s násobky 1,2,3,4,5,10
Šablona na výrobu skládací pomůcky prázdná, nebo s obrázky ptáčků - tematicky k násobkům pěti. Fotonávod na přípravu pomůcky.
Vše je v barevné i černobílé verzi.
Pro lepší orientaci jsou hry Domino a Já mám, kdo má?, označeny různými ptáčky.
PRÁCE S MATERIÁLEM:
1. Aktivita
Pracovní listy - žáci vyplní dle instrukcí. PL pro znázornění dělení je na výšku i šířku, někdo zobrazuje po sloupcích, někdo po řádcích, vyberte si dle potřeby.
2. Aktivita
Hry domino a Já mám, kdo má? - Domina doporučuji rozdat do dvojic, druhou hru do menší skupinky. Hra domino je rovněž ve zmenšené verzi na A5. U hry domino můžete hrát tradiční hru, následně srovnat kartičky podle násobků. Můžete vyvolávat příklady, žáci zvedají kartičku s výsledkem. Nebo mohou žáci seřadit kartičky podle příkladů. Vyvoláváte výsledky, žáci zvedají příklad.
3. Aktivita
K této aktivitě využijte Karty A6 s obrázky dětí a násobky přidělte jednotlivým žákům, kteří u nich budou sedět a kontrolovat výsledky. Kartičky s příklady na násobení (aslespoň 2 -3 sady) rozložte na vhodné místo ve třídě (koberec, chodba). Žáci, kteří nesedí u karet s násobky, nosí příklady ke správným výsledkům. Následně se skupinky vymění. Kartičky s příklady mohou žáci také přepisovat do sešitu a vypočítat, nebo vyplnit stíratelným fixem.
4. Aktivita
K této aktivitě využijte Karty A6 s obrázky dětí a výsledky DĚLENÍ přidělte stejně jako u Aktivity č. 3 žákům. Kartičky na dělení rozložte na vhodné místo ve třídě (koberec, chodba). Aktivita je následně stejná jako Aktivita č. 3.
5. Aktivita
Vytiskněte karty v potřebném množství. Karty rozdejte žákům, mohou doplňovat stíratelným fixem.
Děti mohou buď doplňovat výsledek, nebo chybějící číslo v příkladu. Kromě násobení 5 jsou doplněny i karty pro násobení 1,2,3,4,10.
Sloupečky vytištěné v černobílé variantě si mohou žáci vyplnit a nalepit do sešitu.
6. Aktivita
Žákům můžete z výše uvedených her a aktivit vytvořit stanoviště. Úkoly mohou plnit skupinky, nebo jednotlivci.
Na každém takovém stanovišti žáci splní úkoly dle předem zadaných instrukcí vyučujícího. Např. zahrají si 2x domino, zapíší příklady z kartiček do sešitu atd.
7. Aktivita
Pomůcku můžete vytvořit samostatně na čtvrtku A4 (předrýsovat si rozdělení stránky na dílky), nebo využijte tisk prázdné, nebo obrázkové verze. Nejlepší je, když si pomůcku děti vyrobí samy. Cílem je vytvořit knížečku k sebekontrole žáků. Zavádím ji u vyšších násobků 5-9. Žáci si mohou kontrolovat výsledky, spojí si výsledek s konkrétním obrázkem, někdy přidáváme i zvuk. Tisk oboustranně, překlápí se po kratší straně.