Soubor "VÁNOCE - rytmizace slov (kolíčkování)" obsahuje 32 kartiček určených k rozvoji sluchového vnímání.
Děti pojmenují obrázek na kartičce (straší děti mohou přečíst slovo na kartičce, mladším může slovo přečíst dospělý), vytleskají slovo a připnou kolíček na políčko se shodným počtem puntíků (kolik tlesknutí - tolik puntíků).
Jedná se o vzdělávací materiál určený pro MŠ a je plně v souladu s RVP PV.
Klíčové kompetence:
- k učení (má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije, učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům)
- k řešení problémů (řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého, užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích, zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti, nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu)
Vzdělávací obsah:
- Dítě a jeho tělo:
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj a užívání všech smyslů, uvědomění si vlastního těla
- očekávané výstupy - koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou, vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
- Dítě a jeho psychika
- podoblast "Jazyk a řeč"
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování), osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální (výtvarné, hudební, pohybové, dramatické)
- očekávané výstupy - pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno, učit se nová slova a aktivně je používat (ptát se na slova, kterým nerozumí)
- podoblast "Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace"
- dílčí vzdělávací cíle - rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie, vytváření pozitivního vztahu k intelektuálním činnostem a k učení, podpora a rozvoj zájmu o učení
- očekávané výstupy - záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, postupovat a učit se podle pokynů a instrukcí
- podoblast "Jazyk a řeč"