Záhada ztracených korunovačních klenotů je detektivní motivační hra na celý školní rok vhodná pro žáky 3. až 5. třídy.
Vnitřní motivace je nepochybně to, co se snažíme u žáků napříč ročníky podporovat, budovat a rozvíjet.
Tato hra, i když se jedná o motivaci vnější, slouží jako vhodný doplněk pro podporu motivace vnitřní. Jedním z jejích hlavních cílů totiž je rozvíjet spolupráci ve třídě, budovat podporující klima, podporovat rozvoj kritického a logického uvažování, naučit se třídit podstatné informace od nepodstatných, argumentovat a diskutovat.
Stručný popis hry:
- Žáci dostanou motivační dopis od krále Radovana II., který je požádá
o pomoc při řešení detektivní záhady ztracených korunovačních klenotů. - Žáci dostanou detektivní deník, ve kterém jsou pod obrázky svědků ukryté indicie, které budou postupně během roku otevírat. Obsahují výpovědi podezřelých, které potřebují k dopadení pachatele.
- Žáci se pohybují po cyklickém hracím poli, které je jako desková hra rozmístěné po celé třídě, pomocí vlastních figurek. Jednotlivá políčka se skládají z obrázků klenotů a obrázků královského hradu a jeho okolí.
- Za každé projití cílem získávají kartičku s obrázkem koruny. Tyto kartičky mohou směňovat jak za individuální „odměny“, které si upravíte v samostatném dokumentu dle potřeb Vaší třídy, tak za otevírání nových indicií v detektivním deníku a získat tak nové informace k vyřešení zločinu.
- Žáci tedy hrají sami za sebe, posouvají se po herním plánu a získávají za tuto cestu benefity. Zároveň ale hrají za celou třídu, když se snaží získat další a další indicie k rozluštění detektivního příběhu.
- Po otevření všech výpovědí v detektivním deníku třída odhalí pachatele a králi pošle dopis, ve kterém mu představí nepopiratelné důkazy.
- Hra je vyzkoušená v terénu, víme, že funguje a děti moc baví.
Obsah hry:
- detektivní deník s výpověďmi svědků
- autorské obrázky jednotlivých vypovídajících k zakrytí výpovědí v deníku
- obrázky okolí království a další políčka pro pohyb po třídě
- měna (kartičky s obrázkem korun)
- úvodní a závěrečný dopis krále
- pravidla hry pro děti
- podrobný metodický popis realizace hry, její cíl a přehledný plán, jak hru připravit a představit dětem
- editovatelné benefity pro děti za nasbírané koruny (směnárna) a editovatelný seznam činností, za které se mohou děti posouvat po hracím poli
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ. Rozvíjí klíčové kompetence: kompetence sociální a personální, komunikativní a k řešení problémů. Žáci se učí kooperaci, schopnost třídit informace, argumentovat, naslouchat a další dovednosti.