S pomocí těchto karet se žáky ve 3. ročníku vyvodíte nebo v dalších ročnících zopakujete společné znaky živočichů a třídění živočichů do základních skupin.
Narazíte třeba i na to, že delfín a ptakopysk jsou savci a pijí mateřské mléko.
Pracujete společně na tabuli, koberci nebo namnožíte pro skupinovou práci. Materiál se však bude hezky vyjímat i na nástěnce. S jeho pomocí si krásně přiblížíte a děti jednoduše pochopí základní znaky živočichů a jejich třídění do skupin bezobratlí, obratlovci (savci, ryby, atd.)
Soubor obsahuje:
(v závorkách jsou uvedeny barvy pro lepší přehled podle přiloženého schématu, můžete takto vytisknout na barevný papír)
- ukázka schématu a doporučení rozložení na tabuli
- 8 karet se základními znaky živočichů (žlutá + šedá)
- 7 karet týkajících se stavby těla (světle a tmavě zelená))
- 8 karet s názvy základních skupin živočichů (modrá + červená)
- 30 s rozepsanými konkrétními znaky k jednotlivým skupinám živočichů (bílá)
- 78 barevných obrázků živočichů + možnost oboustranného tisku s názvy živočichů na rubu.
Způsob využití tohoto souboru:
- doporučuji vytisknout na barevný papír dle barev v přiloženém schématu pro lepší orientaci. Na každé straně souboru vždy nahoře najdete napsáno, jakou barvou tisknout
- bílé kartičky se znaky živočichů jsou vždy na jednom archu rozděleny podle znaků. Na jednom je tedy dýchání na dalším příjem vody a potravy atd.
- laminování zvažte sami. Je toho poměrně hodně, ale kartičky určitě využijete i v dalších ročnících. Minimálně barevná zvířátka bych ale zalaminovala
- postup snadno vyvodíte na základě přiloženého barevného schématu, kde jsem jednotlivé kroky označila barvami kartiček, které v tom daném kroku použijete
- začala bych vyvozením společných znaků živočichů (šedá + žluté) v pravé horní části tabule, kdy děti mohou podle kartiček povídat, co si pod jednotlivými znaky představují
- v dalším kroku bych se zabývala stavbou těla (zelené), opět podle kartiček mohou děti přijít na to, kterou skupinu živočichů - (modrou) k nim přiřadí
- podle toho již snadno určíte kam patří červené karty - obratlovci a bezobratlí
- nakonec rozdáte dětem bílé kartičky, a samy pak postupně přiřazují jednotlivé znaky ke skupinám živočichů, kdy zároveň musí také přijít na to, pod jaký ZNAK (žlutou kartu) bude patřit. Můžete si o tom postupně povídat a přikládat nebo děti zkusí najednou samy a pak společně zkontrolujete
- řešení najdete v základním schématu hned na následující straně
- barevné kartičky s živočichy můžete v jiné hodině řadit do skupin (možno opět použít modré a červené karty s názvy skupin). Pokud tyto strany vytisknete oboustranně, pak můžete mít na rubu rodové jméno živočicha (děti mohou živočicha pojmenovat a samy pak zkontrolovat, zda je tomu tak).
- zároveň si při zařazování živočichů do skupin připomínejte jednotlivé znaky, čímž si vše hezky zopakujete.
- lze využít i jako celodenní projekt na téma ŽIVOČICHOVÉ, pusťte k tomu dětem zajímavá videa a nakopírujte různé pracovní listy, pracujte v pracovních sešitech, dělejte si zápis.
- Věřím, že vám tento materiál bude inspirací.