Cíl: Podpořit jazykové povědomí žáků, rozvíjet schopnost rozpoznávat a používat různé slovní druhy v kontextu, rozvíjet tvořivé psaní a vyjadřování. Aktivita zároveň podporuje spolupráci, sdílení nápadů a posiluje vztahy v kolektivu prostřednictvím her a skupinové práce.
Vhodné pro: 1. stupeň ZŠ (lze upravit podle úrovně a potřeb konkrétní třídy)
Pomůcky: Vytištěné postavy, text Království slovních druhů, pracovní listy pro jednotlivé aktivity.
Návod:
Na začátku jsem žákům představila příběh o Království slovních druhů a jeho jednotlivé postavy. Společně jsme si povídali o tom, jakou má kdo v království úlohu. Následně jsme barevně roztřídili označená slova podle slovních druhů a zkoušeli, jak dobře si žáci jednotlivé postavy a jejich role pamatují.
Aktivity – kreativní psaní
1. Královská hostina
– Žáci pracují ve skupinách. Každá skupina obdrží sadu deseti „talířů“ (lze je i rozložit po třídě nebo každé skupině rozhodit 2 talíře).
– Na každý talíř žáci třídí slova podle správného slovního druhu.
– Cílem je vytvořit přehlednou „královskou tabuli“, kde má každý slovní druh své místo.
2. Královský rozkaz
– Král vydává rozkaz, aby každý žák vymyslel několik vět, ve kterých použije všech deset slovních druhů.
– Děti tak tvoří vlastní krátké příběhy, které mohou později přečíst nahlas nebo přepsat do „královské kroniky“.
3. Pracovní list - 2 úkoly k napsání příběhu
– Královna se chystá na ples
– Šašek tropí hlouposti
Aktivita – práce s textem
– Žáci dostanou text o Království slovních druhů. Úkolem je vyhledávat jednotlivé slovní druhy a zapisovat jejich číslo nad konkrétní slova.
Text je inspirovaný Montessori a videem: https://www.youtube.com/watch?v=-rK8DaXuAK0.
V případě potřeby mě prosím kontaktujte na e-mail [email protected]