Materiál obsahuje:
- kartičky s jednoduchými větami dle postoje mluvčího (věta oznamovací, tázací, rozkazovací, přací) s interpunkcí i bez ni + souvětími
- kartičky s názvy kategorií
- hlasovátka pro žáky
- podložky ke třídění, které lze použít také jako pracovní list
Materiál najde využití hned v několika ročnících - čtení vět, přepis do sešitu, tvoření vět, určování druhů vět, hledání základních skladebních dvojic, odlišování věty jednoduché a souvětí aj.
Náměty pro práci s materiálem:
- dělení do skupin – Z kartiček vytvořte několik menších souborů. Obtížnost a množství předkládaných kartiček volte dle možností žáků (např. pouze 2 kategorie – věta oznamovací a rozkazovací, 3 kategorie – věty oznamovací, tázací, rozkazovací atd.; věty s uvedenou interpunkcí, nebo bez ní).
- hra – Vytvoříme 2 hromádky karet (věty + jejich názvy (požadovaný list nakopírujte vícekrát) / vybrané úkoly). Žák, který je na řadě, otočí kartu s větou a vezme si kartu s úkolem. úkol. Pokud odpoví správně, kartu s větou si nechá. Vyhrává žák, který má na konci hry nejvíce karet.
- samostatná práce – Žáci dostanou některý z podkladových listů a jejich úkolem je jej vyplnit. Náročnost volíme dle možností žáků. Jednotlivé věty mohou opisovat, lepit, vymýšlet vlastní, tvořit z oznamovacích vět věty tázací apod. Žáci si mohou vzájemně připravit pracovní listy.
- práce do sešitu – Žákům je k dispozici určité množství karet s větami. Každý si vylosuje kartu s úkolem a řešení plní do sešitu. Např. Napiš 5 vět oznamovacích. Vytvoř z věty rozkazovací větu tázací. Urči ve větách základní skladební dvojice. apod.