Pro koho: 5. - 9. třída
Styl práce: skupinová práce, samostatná práce
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál provede žáky úvodem (nebo opakováním) do problematiky příbuzných slov.
Postup:
str. 2-3: Žáci pracují ve skupinách. V každé skupině 5 domečků (doporučuji zalaminovat) a panáčci se slovy (doporučuji zalaminovat). Žáci mají za úkol rozdělit panáčky do jejich domečků. Do každého domečku se vlezou tři panáčci, tzn. že u skupin, do kterých zařadili čtyři panáčky, musí jednoho odstranit. Následuje diskuze: Podle čeho panáčky rozdělili? (kořen) Proč jsou někteří navíc, nevejdou se do domečku, nejsou příbuzní? (význam). Na každý domeček mohou smazatelnou fixou zapsat kořen slov. Pár panáčků je ponecháno volných pro vymýšlení dalších příbuzných slov.
str. 4-5: Žáci samostatně pracují na detektivním případu. Po třídě nebo chodbě jsou rozmístěny siluety příbuzných (doporučuji zalaminovat). Ke každé rodině se však připletl podvodník. Prací detektivů je vypátrat falešného příbuzného a zapsat jej do křížovky.