Zaměření
Tento materiál obsahuje sadu 5 pracovních listů, které jsou určeny k záznamu přečtených knih. Jednotlivé listy nabízejí různé způsoby, jak analyzovat a reflektovat přečtenou literaturu, a podporují rozvoj čtenářské gramotnosti i kritického myšlení žáků.
Co materiál nabízí?
- Základní informace o knize – prostor pro zaznamenání názvu, autora, ilustrátora, nakladatelství, roku vydání a dalších klíčových údajů o knize.
- Analýza prostředí a postav – podrobné záznamy o prostředí knihy, osobnosti a chování hlavních postav.
- Osobní reflexe a hodnocení – aktivity zaměřené na vyjádření osobního názoru na knihu a její klíčové události.
- Kreativní úkoly – například napsání dopisu hlavní postavě, vytvoření „životabásně“ hlavní postavy nebo srovnání sebe s hlavní postavou.
- Kritické myšlení – aktivity jako vytváření otázek pro autora, analýza obsahu knihy pomocí kontrolních otázek, nebo rozhodování, zda určitá tvrzení o knize platí.
- Interaktivní čtení – úkoly, které žákům umožní představit si sami sebe jako součást děje knihy nebo se zamyslet nad denní rutinou hlavní postavy.
- Abeceda knihy – jedinečná aktivita, která vybízí k zaznamenávání klíčových slov z knihy dle abecedy.
Vhodné využití:
- Práce navíc pro motivované žáky.
- Domácí úkoly nebo samostatná činnost ve třídě.
- Součást dlouhodobě vedeného čtenářského deníku.
Cíl materiálu:
Podpora čtenářské gramotnosti prostřednictvím pestrých aktivit, které vedou žáky k hlubšímu porozumění textu, rozvoji vlastních názorů a dovedností kritického myšlení.