Obsah materiálu:
1) metodika
2) texty se zkratkami a bez zkratek k porovnání
4) oboustranný pracovní list
5) řešení pracovního listu
Práce s materiálem:
1) Žáci si přečtou oba texty. Mohou se hned na úvod pokusit popsat rozdíly mezi nimi. Mohou mluvit o tom, jak na ně oba texty působí, jak by je napsali oni sami apod.
2) Žáci vyplní pracovní list:
a) První úkol je zaměřen na seznámení s textem, jeho formou a účelem.
b) Ve druhém úkolu žáci vypisují zkratky a jejich významy z obou textů. Nevypisují zkratková slova, protože ta se v textech nezměnila. Měli by dojít k závěru, jak se text změnil a k čemu tedy zkratky slouží.
c) Žáci se pokusí vypsat zkratková slova. V tomto případě pravděpodobně využijí internetové vyhledávání nebo pomoc učitele.
d) Žáci se pokusí rozdělit slova podle kritéria, které jim připadá nejvhodnější. Měli by dojít k tomu, že se liší především způsobem zápisu.
+ návrh k E-U-R hodině