Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
56
Velikost: 18.97 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 4. 2025
Sdílet:

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídy

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Žáci si prostřednictvím výukového materiálu prohloubí slovní zásobu a nastíní způsoby, kterými je obohacována.

 

Návrh metodického postupu

SLOVNÍ ZÁSOBA

  • Po třídě jsou rozmístěny kartičky (36 kartiček). Žáci pracují samostatně. Chodí po třídě, prohlíží si obrázky na kartách (případně text) a zapisují slova, která je napadají. U každé karty se smí zdržet jen minimální dobu a jít dál. Cílem je zapsat co nejvíce slov, která se kartiček týkají.
  • PRACOVNÍ LIST: Žáci si sednou do skupin a vzájemně porovnávají svá slova. Počítají četnost slov, která se jim opakují. Zapisují různé výrazy ke stejnému obrázku. Snaží se odpovědět na otázky týkající se slovní zásoby.
  • Vyhodnocení celé třídy. Která slova se opakovala nejčastěji? Kolik různých výrazů skupiny měly? Jak je to se slovní zásobou?
  • Pedagog ukazuje velké obrázky. Žáci mají za úkol (každý sám) vymyslet co nejvíce pojmenování.
  • MYŠLENKOVÁ MAPA S PÍSMENY: Každý žák obdrží svou myšlenkovou mapu. Dostane za úkol vymyslet co nejvíce podstatných jmen začínajících na dané písmeno a každé podstatné jméno použít ve větě.

OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY

  • Na podlahu (nebo na tabuli) se položí název: OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY. K němu žáci musí poskládat cedule: TVOŘENÍ SLOV, ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ, PŘEJÍMÁNÍ Z CIZÍCH JAZYKŮ, SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ, VZNIK NOVÝCH VÝZNAMŮ a jejich definice. Dále žáci postupně losují (odněkud vytahují) slova a třídí je do kategorií.

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

443819
Český jazyk
4., 5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Písničky, básničky
Pro koho: 4., 5., 6., 7., 8., 9. třída čtenářská gramotnost čtení s porozuměním recitace autorská báseň pracovní list s
0.00 Kč
628377
Dějepis
7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Pro koho: sedmá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň
40.00 Kč
608902
Dějepis
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: devátá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, učíme se navzájem Typ materiálu: vzdělávací
35.00 Kč
850138
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: druhý stupeň ZŠ Formy výuky: skupinová, ve dvojicích, samostatná Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý
30.00 Kč
Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování
Pro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídyTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Žáci si prostřednictvím výukového materiálu prohloubí slovní zásobu a nastíní způsoby, kterými je obohacována. Návrh metodického postupuSLOVNÍ ZÁSOBAPo třídě jsou rozmístěny kartičky (36 kartiček). Žáci pracují samostatně. Chodí po třídě, prohlíží si obrázky na kartách (případně text) a zapisují slova, která je napadají. U každé karty se smí zdržet jen minimální dobu a jít dál. Cílem je zapsat co nejvíce slov, která se kartiček týkají.PRACOVNÍ LIST: Žáci si sednou do skupin a vzájemně porovnávají svá slova. Počítají četnost slov, která se jim opakují. Zapisují různé výrazy ke stejnému obrázku. Snaží se odpovědět na otázky týkající se slovní zásoby.Vyhodnocení celé třídy. Která slova se opakovala nejčastěji? Kolik různých výrazů skupiny měly? Jak je to se slovní zásobou?Pedagog ukazuje velké obrázky. Žáci mají za úkol (každý sám) vymyslet co nejvíce pojmenování.MYŠLENKOVÁ MAPA S PÍSMENY: Každý žák obdrží svou myšlenkovou mapu. Dostane za úkol vymyslet co nejvíce podstatných jmen začínajících na dané písmeno a každé podstatné jméno použít ve větě.OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBYNa podlahu (nebo na tabuli) se položí název: OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY. K němu žáci musí poskládat cedule: TVOŘENÍ SLOV, ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ, PŘEJÍMÁNÍ Z CIZÍCH JAZYKŮ, SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ, VZNIK NOVÝCH VÝZNAMŮ a jejich definice. Dále žáci postupně losují (odněkud vytahují) slova a třídí je do kategorií.
UUCZ-866980
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
30.00