Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
58
Velikost: 18.97 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
3. 5. 2025
Sdílet:

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídy

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Žáci si prostřednictvím výukového materiálu prohloubí slovní zásobu a nastíní způsoby, kterými je obohacována.

 

Návrh metodického postupu

SLOVNÍ ZÁSOBA

  • Po třídě jsou rozmístěny kartičky (36 kartiček). Žáci pracují samostatně. Chodí po třídě, prohlíží si obrázky na kartách (případně text) a zapisují slova, která je napadají. U každé karty se smí zdržet jen minimální dobu a jít dál. Cílem je zapsat co nejvíce slov, která se kartiček týkají.
  • PRACOVNÍ LIST: Žáci si sednou do skupin a vzájemně porovnávají svá slova. Počítají četnost slov, která se jim opakují. Zapisují různé výrazy ke stejnému obrázku. Snaží se odpovědět na otázky týkající se slovní zásoby.
  • Vyhodnocení celé třídy. Která slova se opakovala nejčastěji? Kolik různých výrazů skupiny měly? Jak je to se slovní zásobou?
  • Pedagog ukazuje velké obrázky. Žáci mají za úkol (každý sám) vymyslet co nejvíce pojmenování.
  • MYŠLENKOVÁ MAPA S PÍSMENY: Každý žák obdrží svou myšlenkovou mapu. Dostane za úkol vymyslet co nejvíce podstatných jmen začínajících na dané písmeno a každé podstatné jméno použít ve větě.

OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY

  • Na podlahu (nebo na tabuli) se položí název: OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY. K němu žáci musí poskládat cedule: TVOŘENÍ SLOV, ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ, PŘEJÍMÁNÍ Z CIZÍCH JAZYKŮ, SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ, VZNIK NOVÝCH VÝZNAMŮ a jejich definice. Dále žáci postupně losují (odněkud vytahují) slova a třídí je do kategorií.

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

421538
Dějepis
8., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Průmyslová revoluce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence k
45.00 Kč
399553
Dějepis
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: 5. - 9. ročník Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence
40.00 Kč
605800
Dějepis
6., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia Styl práce: ve skupinách nebo samostatně Typ materiálu
35.00 Kč
604453
Dějepis
6., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia Styl práce: samostatná, ve skupinách Typ materiálu: vzdělávací
45.00 Kč
Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování Slovní zásoba a způsoby jejího obohacování
Pro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídyTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Žáci si prostřednictvím výukového materiálu prohloubí slovní zásobu a nastíní způsoby, kterými je obohacována. Návrh metodického postupuSLOVNÍ ZÁSOBAPo třídě jsou rozmístěny kartičky (36 kartiček). Žáci pracují samostatně. Chodí po třídě, prohlíží si obrázky na kartách (případně text) a zapisují slova, která je napadají. U každé karty se smí zdržet jen minimální dobu a jít dál. Cílem je zapsat co nejvíce slov, která se kartiček týkají.PRACOVNÍ LIST: Žáci si sednou do skupin a vzájemně porovnávají svá slova. Počítají četnost slov, která se jim opakují. Zapisují různé výrazy ke stejnému obrázku. Snaží se odpovědět na otázky týkající se slovní zásoby.Vyhodnocení celé třídy. Která slova se opakovala nejčastěji? Kolik různých výrazů skupiny měly? Jak je to se slovní zásobou?Pedagog ukazuje velké obrázky. Žáci mají za úkol (každý sám) vymyslet co nejvíce pojmenování.MYŠLENKOVÁ MAPA S PÍSMENY: Každý žák obdrží svou myšlenkovou mapu. Dostane za úkol vymyslet co nejvíce podstatných jmen začínajících na dané písmeno a každé podstatné jméno použít ve větě.OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBYNa podlahu (nebo na tabuli) se položí název: OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY. K němu žáci musí poskládat cedule: TVOŘENÍ SLOV, ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ, PŘEJÍMÁNÍ Z CIZÍCH JAZYKŮ, SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ, VZNIK NOVÝCH VÝZNAMŮ a jejich definice. Dále žáci postupně losují (odněkud vytahují) slova a třídí je do kategorií.
UUCZ-866980
Český jazyk>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
30.00