Pro koho: druhý stupeň ZŠ
Formy výuky: skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídy
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Žáci si prostřednictvím výukového materiálu prohloubí slovní zásobu a nastíní způsoby, kterými je obohacována.
Návrh metodického postupu
SLOVNÍ ZÁSOBA
- Po třídě jsou rozmístěny kartičky (36 kartiček). Žáci pracují samostatně. Chodí po třídě, prohlíží si obrázky na kartách (případně text) a zapisují slova, která je napadají. U každé karty se smí zdržet jen minimální dobu a jít dál. Cílem je zapsat co nejvíce slov, která se kartiček týkají.
- PRACOVNÍ LIST: Žáci si sednou do skupin a vzájemně porovnávají svá slova. Počítají četnost slov, která se jim opakují. Zapisují různé výrazy ke stejnému obrázku. Snaží se odpovědět na otázky týkající se slovní zásoby.
- Vyhodnocení celé třídy. Která slova se opakovala nejčastěji? Kolik různých výrazů skupiny měly? Jak je to se slovní zásobou?
- Pedagog ukazuje velké obrázky. Žáci mají za úkol (každý sám) vymyslet co nejvíce pojmenování.
- MYŠLENKOVÁ MAPA S PÍSMENY: Každý žák obdrží svou myšlenkovou mapu. Dostane za úkol vymyslet co nejvíce podstatných jmen začínajících na dané písmeno a každé podstatné jméno použít ve větě.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
- Na podlahu (nebo na tabuli) se položí název: OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY. K němu žáci musí poskládat cedule: TVOŘENÍ SLOV, ODVOZOVÁNÍ, SKLÁDÁNÍ, ZKRACOVÁNÍ, PŘEJÍMÁNÍ Z CIZÍCH JAZYKŮ, SPOJOVÁNÍ SLOV V SOUSLOVÍ, VZNIK NOVÝCH VÝZNAMŮ a jejich definice. Dále žáci postupně losují (odněkud vytahují) slova a třídí je do kategorií.