Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus)

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
19
Velikost: 2.03 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
14. 9. 2024
Sdílet:

Pro koho: osmá třída

Styl práce: samostatná práce, skupinová práce

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Ve výukovém materiálu se žáci promění v příslušníky habsburské rodiny a jejich rádce. Pedagog se nachází v roli vypravěče/průvodce. Rádci po přípravě předstupují před panovnici, aby jí přednesli návrhy svých reforem. Některé Marie Terezie přijme, některé si ponechá Josef II. tzv. v záloze.

 

Pro navození atmosféry je připravena úvodní scénka určena pro dva žáky (dívka ztvární Marii Terezii - role jí už zůstane, chlapec ztvární Karla VI., poté se však stane jedním z rádců).

Po úvodní scéně se tři žáci (Marie Terezie, Josef II., František Štěpán Lotrinský) věnují svým postavám. Zbytek třídy je rozdělen do 9 skupin a stávají se z nich rádci. Každé skupině je přidělen jeden pracovní list s úkoly. Nejprve se nad pracovním listem zamyslí sami, poté mají k nahlédnutí informační tabuli. Musí dohledat, která informační okénka se vztahují k jejich problematice a posléze na jejich základě pracovat.

Po přípravě se sejdou a očekávají císařskou rodinu. Ta přijde, jednotliví členové se v krátkosti představí, posadí se na trůn (židle, lavice, cokoliv) a postupně před ně předchází rádcové se svými reformami.

Součástí materiálu je seznam dětí Marie Terezie. Žáci mohou diskutovat nad tím, co je zaujalo (množství potomků, více děvčat než chlapců, děvčata se jmenují Marie až na výjimku, které dívčí jméno se opakuje třikrát?, jakého věku se děti dožívaly?, kdo nastoupí po Marii Terezii?, kdo by byl další v pořadí?, v jakých intervalech Marie Terezie rodila?,...)

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

442418
Český jazyk
3., 4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence k učení
35.00 Kč
665815
Dějepis
7., 8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: sedmá třída, osmá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, práce celé třídy Typ materiálu
38.00 Kč
616881
Dějepis
9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: devátá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace Typ materiálu: vzdělávací materiál pro
40.00 Kč
640886
Dějepis
8., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: osmá třída Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace Typ materiálu: vzdělávací materiál pro
40.00 Kč
Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus) Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus)
Pro koho: osmá třídaStyl práce: samostatná práce, skupinová práceTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Ve výukovém materiálu se žáci promění v příslušníky habsburské rodiny a jejich rádce. Pedagog se nachází v roli vypravěče/průvodce. Rádci po přípravě předstupují před panovnici, aby jí přednesli návrhy svých reforem. Některé Marie Terezie přijme, některé si ponechá Josef II. tzv. v záloze. Pro navození atmosféry je připravena úvodní scénka určena pro dva žáky (dívka ztvární Marii Terezii - role jí už zůstane, chlapec ztvární Karla VI., poté se však stane jedním z rádců).Po úvodní scéně se tři žáci (Marie Terezie, Josef II., František Štěpán Lotrinský) věnují svým postavám. Zbytek třídy je rozdělen do 9 skupin a stávají se z nich rádci. Každé skupině je přidělen jeden pracovní list s úkoly. Nejprve se nad pracovním listem zamyslí sami, poté mají k nahlédnutí informační tabuli. Musí dohledat, která informační okénka se vztahují k jejich problematice a posléze na jejich základě pracovat.Po přípravě se sejdou a očekávají císařskou rodinu. Ta přijde, jednotliví členové se v krátkosti představí, posadí se na trůn (židle, lavice, cokoliv) a postupně před ně předchází rádcové se svými reformami.Součástí materiálu je seznam dětí Marie Terezie. Žáci mohou diskutovat nad tím, co je zaujalo (množství potomků, více děvčat než chlapců, děvčata se jmenují Marie až na výjimku, které dívčí jméno se opakuje třikrát?, jakého věku se děti dožívaly?, kdo nastoupí po Marii Terezii?, kdo by byl další v pořadí?, v jakých intervalech Marie Terezie rodila?,...)
UUCZ-648717
Dějepis>Pracovní listy>8.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00