Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus)

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
19
Velikost: 2.03 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
14. 9. 2024
Sdílet:

Pro koho: osmá třída

Styl práce: samostatná práce, skupinová práce

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Ve výukovém materiálu se žáci promění v příslušníky habsburské rodiny a jejich rádce. Pedagog se nachází v roli vypravěče/průvodce. Rádci po přípravě předstupují před panovnici, aby jí přednesli návrhy svých reforem. Některé Marie Terezie přijme, některé si ponechá Josef II. tzv. v záloze.

 

Pro navození atmosféry je připravena úvodní scénka určena pro dva žáky (dívka ztvární Marii Terezii - role jí už zůstane, chlapec ztvární Karla VI., poté se však stane jedním z rádců).

Po úvodní scéně se tři žáci (Marie Terezie, Josef II., František Štěpán Lotrinský) věnují svým postavám. Zbytek třídy je rozdělen do 9 skupin a stávají se z nich rádci. Každé skupině je přidělen jeden pracovní list s úkoly. Nejprve se nad pracovním listem zamyslí sami, poté mají k nahlédnutí informační tabuli. Musí dohledat, která informační okénka se vztahují k jejich problematice a posléze na jejich základě pracovat.

Po přípravě se sejdou a očekávají císařskou rodinu. Ta přijde, jednotliví členové se v krátkosti představí, posadí se na trůn (židle, lavice, cokoliv) a postupně před ně předchází rádcové se svými reformami.

Součástí materiálu je seznam dětí Marie Terezie. Žáci mohou diskutovat nad tím, co je zaujalo (množství potomků, více děvčat než chlapců, děvčata se jmenují Marie až na výjimku, které dívčí jméno se opakuje třikrát?, jakého věku se děti dožívaly?, kdo nastoupí po Marii Terezii?, kdo by byl další v pořadí?, v jakých intervalech Marie Terezie rodila?,...)

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

714266
Dějepis
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Pro koho: druhý stupeň Styl práce: práce ve dvojicích (případně trojicích) Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý
40.00 Kč
587071
Dějepis
6., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá třída, první ročník osmiletého gymnázia Styl práce: samostatná nebo ve dvojicích Typ materiálu
45.00 Kč
652841
Dějepis
7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Pro koho: sedmá třída Styl práce: práce ve dvojicích (případně trojicích) Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý
40.02 Kč
664811
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá, sedmá třída (D), druhý stupeň (ČJ) Styl práce: samostatná práce nebo skupinová práce Typ materiálu
30.00 Kč
Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus) Marie Terezie, Josef II. (osvícenský absolutismus)
Pro koho: osmá třídaStyl práce: samostatná práce, skupinová práceTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Ve výukovém materiálu se žáci promění v příslušníky habsburské rodiny a jejich rádce. Pedagog se nachází v roli vypravěče/průvodce. Rádci po přípravě předstupují před panovnici, aby jí přednesli návrhy svých reforem. Některé Marie Terezie přijme, některé si ponechá Josef II. tzv. v záloze. Pro navození atmosféry je připravena úvodní scénka určena pro dva žáky (dívka ztvární Marii Terezii - role jí už zůstane, chlapec ztvární Karla VI., poté se však stane jedním z rádců).Po úvodní scéně se tři žáci (Marie Terezie, Josef II., František Štěpán Lotrinský) věnují svým postavám. Zbytek třídy je rozdělen do 9 skupin a stávají se z nich rádci. Každé skupině je přidělen jeden pracovní list s úkoly. Nejprve se nad pracovním listem zamyslí sami, poté mají k nahlédnutí informační tabuli. Musí dohledat, která informační okénka se vztahují k jejich problematice a posléze na jejich základě pracovat.Po přípravě se sejdou a očekávají císařskou rodinu. Ta přijde, jednotliví členové se v krátkosti představí, posadí se na trůn (židle, lavice, cokoliv) a postupně před ně předchází rádcové se svými reformami.Součástí materiálu je seznam dětí Marie Terezie. Žáci mohou diskutovat nad tím, co je zaujalo (množství potomků, více děvčat než chlapců, děvčata se jmenují Marie až na výjimku, které dívčí jméno se opakuje třikrát?, jakého věku se děti dožívaly?, kdo nastoupí po Marii Terezii?, kdo by byl další v pořadí?, v jakých intervalech Marie Terezie rodila?,...)
UUCZ-648717
Dějepis>Pracovní listy>8.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00