Pro koho: osmá třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Ve výukovém materiálu se žáci promění v příslušníky habsburské rodiny a jejich rádce. Pedagog se nachází v roli vypravěče/průvodce. Rádci po přípravě předstupují před panovnici, aby jí přednesli návrhy svých reforem. Některé Marie Terezie přijme, některé si ponechá Josef II. tzv. v záloze.
Pro navození atmosféry je připravena úvodní scénka určena pro dva žáky (dívka ztvární Marii Terezii - role jí už zůstane, chlapec ztvární Karla VI., poté se však stane jedním z rádců).
Po úvodní scéně se tři žáci (Marie Terezie, Josef II., František Štěpán Lotrinský) věnují svým postavám. Zbytek třídy je rozdělen do 9 skupin a stávají se z nich rádci. Každé skupině je přidělen jeden pracovní list s úkoly. Nejprve se nad pracovním listem zamyslí sami, poté mají k nahlédnutí informační tabuli. Musí dohledat, která informační okénka se vztahují k jejich problematice a posléze na jejich základě pracovat.
Po přípravě se sejdou a očekávají císařskou rodinu. Ta přijde, jednotliví členové se v krátkosti představí, posadí se na trůn (židle, lavice, cokoliv) a postupně před ně předchází rádcové se svými reformami.
Součástí materiálu je seznam dětí Marie Terezie. Žáci mohou diskutovat nad tím, co je zaujalo (množství potomků, více děvčat než chlapců, děvčata se jmenují Marie až na výjimku, které dívčí jméno se opakuje třikrát?, jakého věku se děti dožívaly?, kdo nastoupí po Marii Terezii?, kdo by byl další v pořadí?, v jakých intervalech Marie Terezie rodila?,...)