Materiál, zaměřený na učivo Nové informatiky, by měl sloužit k tomu, aby si žáci více uvědomili, že spousta dat a informací kolem nás je “zakódována” různými způsoby a to často i takovými, které běžně znají nebo používají.
- pracovní list - zabývá se informacemi vyjádřenými emotikony (emoce). Pro emotikony a emoce jsem použil avatar z aplikace Snapchat, kterou snad všichni znají a je populární. Žáci si mohou sami vyzkoušet napsat pomocí emotikonů název filmu/seriálu. Ve druhé části jde o zkratky významných institucí. Zde si mohou zároveň procvičit vyhledávání na internetu
- pracovní list - žáci mohou opět vyhledávat a dopisují mezinárodní zkratky měn; tyto zkratky se mohou hodit např. při převodu měn na internetu; ve druhé části už začínají luštit šifry. První je Atbash šifra, jejím principem je jednoduché obrácení abecedy oproti klasické, takže A = Z apod. Po vyluštění sami zakóduji nějaký vzkaz pro spolužáka; druhá šifra je známá Morseova abeceda. Opět po vyluštění zkusí vymyslet svou krátkou zprávu pro spolužáka
- pracovní list - žáci nejprve luští šifru Polybiův čtverec. V této šifře má každé písmeno své souřadnice, např. A = 15. Slovo “SIFRA” je v tabulce záměrně; šifra obecně používá nějaké slovo pro ztížení luštění. Ve druhé části žáci píší, jaká informace se skrývá pod mezinárodně používanými symboly
Jde o tzv. "unplugged" aktivity, tedy bez počítačů a s použitím jen papíru a psacích potřeb.
Zdatnější učitelé mohou využít materiály k vytvoření online cvičení na webu liveworksheets.com, čímž tento materiál nabízí další přidanou hodnotu.