Šifrování - pracovní listy na úvod do kryptologie

Počet stran:
10
Velikost: 328.18 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Jan Bratt
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 1. 2025
Sdílet:

V tomto dokumentu naleznete tři pracovní listy, které se zaměřují na tři typy tak zvaných transpozičních šifer. Jedná se o šifru ALBAM, poté ATBAŠ a nakonec Caesarovu šifru. Každá šifrovací metoda slouží k zašifrování a dešifrování textu.

Postupně v tomto materiálu naleznete:

  • Průběh šifrovací hodiny, kompletní slovní přípravu obsahující jak vysvětlení jednotlivých šifer, tak k uvedení hodiny jako takové (3 strany)
  • Tři pracovní listy, přičemž na každém listu A4 naleznete dva stejné pracovní šifrovací listy s jednotlivými úlohami. (3 strany)
  • Vyřešené pracovní listy, tedy jak mají vypadat, pokud se žákům zadaří
  • Delší zašifrovaný text, který představí další záludnosti šifer. Tento text můžete žákům nasdílet přes projektor na stěnu přímo po přiblížení v tomto dokumentu pro případ, že by to některého z žáků náramně bavilo. (3 strany)

 

Proč učit kryptologii?

Učit transpoziční šifry a šifrování je vhodné především z několika důvodů. Šifrování textu a tím skrytí jeho skutečných slov je vhodné v případě, že chce žák skrýt zprávu, kterou někomu posílá. Ač se to zdá celkem nepravděpodobné, je dost možné, že po hodině se šifrováním se toto stane chvilkovým koníčkem některých žáků. Šifrování a dešifrování textu vytváří navíc v mozku propojení, která vznikají také při luštění rébusů a různých obrazců, při procházení bludištěm a při řešení matematických problémů. Postup šifrování podle předem zadaných pravidel a následné dešifrování vzniklé otočením těchto pravidel připravuje žáky na základní principy použité v matematice. V neposlední řadě může šifrování, které pracuje s tím, že písmeno může znamenat něco jiného, než čím je ve skutečnosti, nahrává výuce informatiky, ve které například v .html používáte značky a písmena k tomu, abyste v textu udělali odrážku, odstavec, odřádkování a jiné. Dané značky a písmena tedy v sobě ukrývají něco víc, než je možné pohledem laika vidět.

Ale také je důležité zmínit, že šifrování a dešifrování je celkem zábava.

 

Další produkty od autora Jan Bratt

163947
Fyzika
4., 5., 6., 7.
Testy a písemky
V tomto materiálu naleznete 14 dokumentů v MS excel, které po otevření vygenerují nové tabulky, řetězy, či hvězdy
29.00 Kč
248549
Matematika
2., 3., 4., 5., ZŠ – 1. STUPEŇ
Didaktické hry
Čtyřsměrky na procvičení násobilky 2 až 9 při násobení čísly od 1 do 10 a od 1 do 15. Čtyřsměrky je možné použít pro
49.00 Kč
177052
Fyzika
7., 8.
Testy a písemky
Získejte nekonečné množství testů na mechanickou práci a tíhovou sílu a vše potřebné, co potřebujete k domácí přípravě
29.00 Kč
136923
Matematika
6., 7., 8.
Ostatní
Zakoupíte materiál, který primárně slouží k pochopení ekvivalentních úprav lineárních rovnic. Princip je takový, že se
29.00 Kč
Šifrování - pracovní listy na úvod do kryptologie Šifrování - pracovní listy na úvod do kryptologie
V tomto dokumentu naleznete tři pracovní listy, které se zaměřují na tři typy tak zvaných transpozičních šifer. Jedná se o šifru ALBAM, poté ATBAŠ a nakonec Caesarovu šifru. Každá šifrovací metoda slouží k zašifrování a dešifrování textu. Postupně v tomto materiálu naleznete: Průběh šifrovací hodiny, kompletní slovní přípravu obsahující jak vysvětlení jednotlivých šifer, tak k uvedení hodiny jako takové (3 strany) Tři pracovní listy, přičemž na každém listu A4 naleznete dva stejné pracovní šifrovací listy s jednotlivými úlohami. (3 strany) Vyřešené pracovní listy, tedy jak mají vypadat, pokud se žákům zadaří Delší zašifrovaný text, který představí další záludnosti šifer. Tento text můžete žákům nasdílet přes projektor na stěnu přímo po přiblížení v tomto dokumentu pro případ, že by to některého z žáků náramně bavilo. (3 strany)   Proč učit kryptologii? Učit transpoziční šifry a šifrování je vhodné především z několika důvodů. Šifrování textu a tím skrytí jeho skutečných slov je vhodné v případě, že chce žák skrýt zprávu, kterou někomu posílá. Ač se to zdá celkem nepravděpodobné, je dost možné, že po hodině se šifrováním se toto stane chvilkovým koníčkem některých žáků. Šifrování a dešifrování textu vytváří navíc v mozku propojení, která vznikají také při luštění rébusů a různých obrazců, při procházení bludištěm a při řešení matematických problémů. Postup šifrování podle předem zadaných pravidel a následné dešifrování vzniklé otočením těchto pravidel připravuje žáky na základní principy použité v matematice. V neposlední řadě může šifrování, které pracuje s tím, že písmeno může znamenat něco jiného, než čím je ve skutečnosti, nahrává výuce informatiky, ve které například v .html používáte značky a písmena k tomu, abyste v textu udělali odrážku, odstavec, odřádkování a jiné. Dané značky a písmena tedy v sobě ukrývají něco víc, než je možné pohledem laika vidět. Ale také je důležité zmínit, že šifrování a dešifrování je celkem zábava.  
UUCZ-253939
Dějepis>Informatika>Matematika>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>ZŠ – 2. STUPEŇ>🌟👦👧 Nadané děti - logika, technika, šifry
49.00