Obsah materiálu: Dvojice pracovních listů včetně řešení k tematickému celku
- Data, informace, modelování
- I-5-1-02 - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji (kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení, přenos a ochranu informace)
- I-5-1-03 - vyčte informace z daného modelu (modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů - myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy)
Cílová skupina: 5. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost zpracování zakódovaných dat (údajů) ve formě kryptogramů. Kryptogram je krátký zašifrovaný text. Název pochází z řečtiny, kryptós = tajný, skrytý a gramma = písmeno. Využívá se především jako forma hádanky, ve které je nápis zašifrovaný jako substituční šifra, kde jednotlivým písmenům otevřeného textu odpovídají jednotlivé znaky kryptogramu (zpravidla písmena anglické abecedy, číslice nebo grafické symboly). Obvykle se nezohledňuje diakritika. Ve verzi pro 5. ročník nejsou zakódované všechny znaky, pouze samohlásky a několik souhlásek. Ostatní znaky si musí žáci na základě nápovědy odvodit sami.
Úlohy na pracovních listech jsou gradovány dle obtížnosti – první je ve formě opakování ze 4. ročníku, kdy žák má k dispozici kompletní sadu znaků a kódů. Další dvě úlohy obsahují kódy všech samohlásek a několika souhlásek, poslední pak obsahuje pouze kódy samohlásek. Ke každé úloze je k dispozici slovní nápověda, která skrývá samotnou pranostiku. Pracovní listy doporučuji vytisknout a vepisovat řešení.