Obsah materiálu: Dvojice pracovních listů včetně řešení k tematickému celku
- Data, informace, modelování
- I-5-1-02 - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji (kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení, přenos a ochranu informace)
- I-5-1-03 - vyčte informace z daného modelu (modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů - myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy)
Cílová skupina: 4. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost zpracování zakódovaných dat (údajů) ve formě kryptogramů. Kryptogram je krátký zašifrovaný text. Název pochází z řečtiny, kryptós = tajný, skrytý a gramma = písmeno. Využívá se především jako forma hádanky, ve které je nápis zašifrovaný jako substituční šifra, kde jednotlivým písmenům otevřeného textu odpovídají jednotlivé znaky kryptogramu (zpravidla písmena anglické abecedy, číslice nebo grafické symboly). Obvykle se nezohledňuje diakritika.
Pracovní listy doporučuji vytisknout a vepisovat řešení.