Sada 2 pracovních listů včetně řešení k tematickým celkům:
- Data, informace, modelování
- I-5-1-02 - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji (kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení, přenos a ochranu informace)
- I-5-1-03 - vyčte informace z daného modelu (modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů - myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy)
- Algoritmizace a programování
- I-5-2-01 - sestavuje a testuje symbolické zápisy postupů (řešení problému krokováním: postup, jeho jednotlivé kroky, vstupy, výstupy a různé formy zápisu pomocí obrázků, značek, symbolů či textu; příklady situací využívajících opakovaně použitelné postupy; přečtení, porozumění a úprava kroků v postupu, algoritmu; sestavení funkčního postupu řešícího konkrétní jednoduchou situaci)
- I-5-2-04 - ověří správnost jím navrženého postupu či programu, najde a opraví v něm případnou chybu (kontrola řešení: porovnání postupu s jiným a diskuse o nich; ověřování funkčnosti programu a jeho částí opakovaným spuštěním; nalezení chyby a oprava kódu).
Cílová skupina: 4. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost zpracování orientace v grafickém schématu (bludiště) a následnému zápisu vhodným kódem, kterým zobrazí cestu bludištěm. K dispozici jsou dvě varianty zadání pro dvě následné vyučovací hodiny. V rámci první hodiny žáci vyhledávají cestu bludištěm a zapisují nalezenou cestu vhodným kódem. PL lze vytisknout na obyčejný papír a vepisovat řešení nebo vytisknout, zalaminovat a následně opakovaně vyplňovat. V rámci následné vyučovací hodiny pak žáci přiřazují správné kódy (tentokrát v jiném provedení) k jednotlivým bludištím. PL je vhodné po vytištění zalaminovat a rozstřihat na jednotlivé díly bludiště + kódy cest (žáci pak hledají správné dvojice bludiště – cesta). Pro snadnost kontroly lze rubové strany bludišť označit písmeny, rubové karty kódů označit čísly, načež žáci pak vytvářejí jednoduše kontrolovatelné dvojice kartiček.