Obsah materiálu: Sada 3 pracovních listů (celkem 12 rodokmenů) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 4.-7. ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu), 9-1-01 (vyčte informace z daného modelu), I-9-1-03 (vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; situaci modeluje pomocí grafů, případně obdobných schémat; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní).
Cílová skupina: 4.-7. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4.-7. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití strukturovaného modelu rodokmenu. Žáci na základě textových indicií o rodinných vazbách získávají potřebné informace k sestavení rodokmenu. Materiál podporuje uvědomělou práci textem (indicie k rodinným vztahům), logické informatické myšlení a používání modelů. Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat (případně i ve velikosti A5), žáci s nimi následně pracují pouze jako s předlohou a rodokmen vytvářejí na papíře. Zajímavou alternativou vypracování může být manipulace s lístečky se jmény členů rodiny, kdy si žáci nakreslí na papír schéma rodokmenu a pak po něm zmíněné lístečky posunují. Pro zkušenější žáky (především 2. stupně), lze využít online aplikaci Family Echo pro tvorbu rodokmenu (ovládání v angličtině je velmi jednoduché a intuitivní - https://www.familyecho.com/.