Obsah materiálu: Dvojice pracovních listů včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování – I-5-1-02 - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji, I-5-1-03 - vyčte informace z daného modelu. Využité učivo: data, informace: záznam dat s využitím čísla a tvaru, hodnocení získaných dat, vyvozování závěrů, kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam informace, modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka
Cílová skupina: 4.-5. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Pracovní listy obsahují celkem 12 mapek rozmístění stromů v kempu. Úkolem žáků je správně rozmístit stany na prázdná políčka do sítě stromů podle sady specifických pravidel:
- žádné dva stany nejsou vedle sebe vodorovně, svisle ani úhlopříčně
- počet stanů v každém řádku a sloupci odpovídá číslům na okraji mřížky
- každý strom může sousedit s větším počtem stanů, přičemž aspoň jeden stan s ním musí sousedit vodorovně nebo svisle
Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4.-5. ročníku dovednost zpracování číselných dat v podobě kódů k vytvoření schématu ve čtvercové síti obsazení kempu stany podle výše popsaných pravidel.
Zadání pracovních listů doporučuji vytisknout, zalaminovat a žáky nechat vypracovávat s použitím stíratelných fixů. Úlohy v pracovních listech mají stoupající úroveň obtížnosti.