Tento soubor otázek je určen k podpoře sebereflexe a sebehodnocení u žáků 1. stupně. Jejich cílem je pomoci dětem uvědomit si své pokroky, úspěchy i oblasti, ve kterých se mohou zlepšit. Otázky zároveň podporují schopnost dětí vyjádřit své pocity, přemýšlet o vlastním učení a hodnotit svou práci nezávisle na výsledcích vysvědčení.
Možnosti využití:
- Jednotlivé rozhovory: Použijte otázky během individuálních rozhovorů se žáky, kdy mohou v klidu mluvit o svých pocitech a zážitcích z uplynulého období.
- Třídnické hodiny: Vyberte několik otázek a diskutujte o nich společně se třídou, aby si děti uvědomily, že každého cesta učení je jedinečná.
- Sebehodnotící listy: Dejte dětem vybrané otázky k písemnému zpracování, aby měly čas nad nimi přemýšlet a vyjádřit se svými slovy.
- Podpora u vysvědčení: Otázky mohou pomoci dětem vnímat vysvědčení jako zpětnou vazbu, nikoliv pouze hodnocení jejich výkonu. Mohou se nad ním zamyslet a stanovit si cíle pro další období.
Tipy pro práci s otázkami:
- Přizpůsobte výběr otázek věku, schopnostem a individuálním potřebám dětí.
- Povzbuzujte děti, aby odpovídaly upřímně, bez obav z hodnocení nebo kritiky.
- U mladších žáků využijte jednoduchý jazyk a případně obrázky nebo symboly (např. smajlíky pro hodnocení pocitů).
- Vytvořte bezpečné prostředí, kde děti mohou sdílet své odpovědi.
Tento přístup podporuje rozvoj důležitých dovedností, jako je kritické myšlení, schopnost reflexe a budování zdravého vztahu k učení. Zároveň učí děti, že každý pokrok má svou hodnotu, a pomáhá jim pochopit, že chyby jsou přirozenou součástí učení.