Materiál „20 starterů – začátky vět pro reflexi“ slouží k rozvoji sebehodnocení žáků. Umožňuje jim zamýšlet se nad učením i pocity z výuky. Lze je využít při reflexi hodiny, dne, týdne či skupinové práce – ústně i písemně.
Cíl materiálu:
Podpořit žáky v sebereflexi a sdílení pocitů, zážitků a zkušeností z výuky.
Materiál vede žáky k zamýšlení nad vlastním učením i přístupem k úkolům.
Určeno pro: 2.–9. ročník ZŠ
Použití: opakovaně, v různých předmětech i formách výuky
🧩 Popis materiálu
Soubor obsahuje 20 začátků vět („starterů“) pro reflexi. Každý začátek slouží jako pomůcka k vyjádření myšlenky, hodnocení či pocitu žáka.
Startery jsou univerzální a lze je využít při reflexi:
- jednotlivé vyučovací hodiny,
- školního dne nebo týdne,
- konkrétního tématu,
- skupinové práce,
splnění učebních cílů a kompetencí.
🪄 Návod k použití
🔹 Varianta 1 – Na tabuli
- Materiál vytiskněte na formát A4, doporučuji zalaminovat pro delší životnost.
- Na zadní stranu můžete připevnit magnetickou pásku a používat tak při každé hodině.
- Vyberte vždy 2–3 startery, které se hodí k dané hodině.
- Žáci si jeden z nich zvolí a dokončí větu ústně (ve dvojicích, skupině nebo celé třídě) nebo písemně.
🔹 Varianta 2 – Kartičky do lavic
- Lze vytisknout na menší formát (A5 nebo A6) a rozstříhat.
- Startery žákům rozdávejte přímo do lavic nebo skupin.
- Děti mohou odpovídat ústně nebo písemně do sešitu.
💬 Možné obměny a tipy
- Použijte startery při ranním kruhu nebo závěrečné reflexi týdne.
- Žáci mohou tvořit vlastní návrhy nových starterů.
- Využít lze i pro učitelskou reflexi.