Jedná se o sadu aktivit, která je určena především pro adaptační kurzy žáků 6. ročníku (i jiných ročníků), ale její obsah můžete využít také během třídnických hodin, projektových dnů nebo jiných aktivit zaměřených na budování třídního kolektivu. Balíček je koncipován tak, aby byl snadno použitelný bez nutnosti dalších pomůcek – stačí vše vytisknout, případně zalaminovat.
Balíček obsahuje:
1) Pracovní list: „Najdi někoho, kdo…“
- Každý žák má za úkol najít spolužáky, kteří splňují uvedené podmínky.
- Cílem je sesbírat co nejvíce různých podpisů.
2) Pracovní list: „Moje vizitka“
- Každý žák o sobě vyplní základní informace (jméno, záliby, co má rád...).
- Vizitky můžete vystavit ve třídě, nalepit na nástěnku nebo uložit do třídního portfolia.
3) 24 kartiček: „Kdybych byl…“
- Aktivita je zaměřená na rozvoj kreativity a představivosti.
- Žáci mohou odpovídat jednotlivě, ve dvojicích nebo ve skupinkách.
4) Skupinová práce: „Naše třídní dohoda“ – 4 tematické listy
- Každá skupina pracuje na jednom tématu:
- Co bych chtěl/a, aby v naší třídě bylo…
- Co v naší třídě nechci…
- Jak se k sobě chceme chovat…
- Jak budeme řešit problémy a hádky…
- Žáci pracují ve skupinách, diskutují a zapisují své návrhy na připravené pracovní listy.
- Po dokončení každá skupina ostatním představí a shrne své poznatky, aby vznikl společný základ pro třídní pravidla a dohody.
5) Stezka s úkoly – 8 stanovišť + karta na zapisování odpovědí
- Žáci pracují ve skupinách a postupně procházejí stanoviště s úkoly.
- Na každém stanovišti řeší jiný typ úkolu zaměřený na spolupráci, komunikaci, kreativitu a poznávání spolužáků.
- Odpovědi zapisují do své skupinové záznamové karty.
6) Diplom na památku
- Každý žák obdrží na závěr diplom jako památku na svou účast a úspěšné splnění adaptačního programu.
Možnosti využití balíčku:
- Adaptační kurzy pro nové šesté ročníky (případně i jiné ročníky)
- Třídnické hodiny v průběhu září / října
- Projektové dny zaměřené na budování třídního klimatu
- Krátké aktivity na podporu vztahů v kolektivu i během školního roku