Jedná se o set 230 karet s různými společenskovědními tématy, která pokrývají učební osnovy občanské výchovy pro celý 2. stupeň. Tato aktivizační metoda se skvěle hodí na začátek/konec hodiny, kdy potřebujeme od žáků získat pozornost a přimět je k soustředění. Díky jednoduchosti a časové nenáročnosti kartičky ale můžete vytasit téměř v jakékoliv volné chvíli – ať už se jedná například o nějaké minuty zbývající do konce hodiny, anebo o čas, který žák získal rychlým zvládnutím písemky. S kartičkami si žáci zábavnou a rychlou formou zopakují probírané učivo, procvičí si slovní zásobu, zlepší komunikační dovednosti, všeobecný přehled, ale i postřeh a schopnost rychlé reakce!
Každá kartička dává žákům za úkol vyjmenovat 5 různých věcí, které spadají do dané kategorie. Může se jednat například o problematiku mezinárodních organizací, otázky z psychologie, práva, politologie, finanční gramotnosti, anebo třeba o zadání týkající se našeho domova a vlasti... Kartičky jsou tvořené tak, že je opravdu každý občankář při výuce využije a je jedno, zda právě učí v 6., 7., 8., anebo 9. třídě. Záběr učiva je skutečně velice široký. Úkoly vychází z učebních osnov pro 2. stupeň, některé kartičky jde využít ale již na 1. stupni, anebo naopak v rámci opakování i na střední škole.
Je tedy na Vás, kde, kdy a jaké kartičky se rozhodnete využít. Stačí vše vytisknout, zalaminovat, rozstříhat a efektivní warm up aktivitu máte nachystanou. Pokud samozřejmě učíte v nižších ročnících, je žádoucí začít pouze s jednoduššími tématy a vyřadit to, co by žákům ještě mohlo dělat problémy (proto jsou kartičky přehledně rozfrázovány dle tematických okruhů). Po probrání nového učiva poté můžete kartičky do oběhu přidávat, znalosti tím prohlubovat a upevňovat. Stále tak budete pracovat s novými otázkami, ale zároveň i procvičovat učivo již probrané.
“Pravidla hry” lze různě modifikovat, záleží vždy na konkrétní třídě a podmínkách, ve kterých se nacházíte. Kartičky lze využít při samostatné práci, práci ve dvojicích i při práci s celou třídou. Odpovědi je stejně tak možné plnit ústně i písemně na papírek. Vyučující může zadání vybrat sám, anebo žáky nechat losovat. Žáci poté odpovídají. Buď jeden jmenuje všech 5 věcí dle zadání, anebo jeden chodí po třídě a zvolí 5 žáků, kteří postupně po jednom odpovídají. Rozpohybujete tak celou třídu a všichni zůstávají ve střehu. Ve dvojicích/skupinách se takto žáci ptají navzájem a mohou si zapisovat body za splněné kartičky. Podrobněji rozepsané varianty “pravidel” naleznete níže. PS: Nezapomeňte si po úspěšném zvládnutí “dát pět”!
Věřím, že se Vám s materiálem bude skvěle pracovat.