Jedná se o set 130 karet s různými češtinářskými úkoly. Tato aktivizační metoda se skvěle hodí na začátek hodiny, kdy potřebujeme od žáků získat pozornost a přimět je k soustředění. S kartičkami si žáci zábavnou a rychlou formou zopakují probírané učivo, procvičí si slovní zásobu, zlepší komunikační dovednosti, ale i postřeh a schopnost rychlé reakce!
Každá kartička dává žákům za úkol vyjmenovat 5 různých věcí, které spadají do dané kategorie. Může se jednat například o vyjmenovaná slova, slovní druhy, druhy vět dle postoje mluvčího, úkoly zaměřující se na slovotvorbu,anebo třeba o zadání týkající se pravopisu... Kartičky jsou tvořené tak, že je opravdu každý češtinář při výuce rozhodně využije a je jedno, zda právě učí v 5., 6., 8., anebo 9. třídě. Záběr učiva je skutečně velice široký. Úkoly vychází z učebních osnov pro 2. stupeň, celou řadu kartiček lze využít ale již na 1. stupni (např. vyjmenovaná slova, některé slovní druhy, hlásky...). Celá sada kartiček lze využít i k opakování a procvičování teorie na přijímací zkoušky na SŠ (některé úlohy jsou podobného charakteru – okruh slovní zásoba a tvorba slov).
Je tedy na Vás, kde, kdy a jaké kartičky se rozhodnete využít. Stačí vše vytisknout, zalaminovat, rozstříhat a efektivní warm up aktivitu máte nachystanou. Pokud samozřejmě učíte v nižších ročnících, je žádoucí začít s jednoduššími tématy a vyřadit to, co by žákům ještě mohlo dělat problémy. Po probrání nového učiva můžete kartičky do oběhu přidávat, stále tak budete pracovat s novými otázkami, ale zároveň i procvičovat učivo již probrané.
“Pravidla hry” lze různě modifikovat, záleží vždy na konkrétní třídě a podmínkách, ve kterých se nacházíte. Kartičky lze využít při samostatné práci, práci ve dvojicích i při práci s celou třídou. Odpovědi je stejně tak možné plnit ústně i písemně na papírek. Vyučující může zadání vybrat sám, anebo žáky nechat losovat. Žáci poté odpovídají. Buď jeden jmenuje všech 5 věcí dle zadání, anebo jeden chodí po třídě a zvolí 5 žáků, kteří postupně po jednom odpovídají. Rozpohybujete tak celou třídu a všichni zůstávají ve střehu. Ve dvojicích/skupinách se takto žáci ptají navzájem a mohou si zapisovat body za splněné kartičky. Podrobněji rozepsané varianty “pravidel” naleznete v pokynech. PS: Nezapomeňte si po úspěšném zvládnutí “dát pět”!
Věřím, že se Vám s materiálem bude skvěle pracovat!