Cílová skupina
5.-7. třída
Zaměření
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy „Harry Potter a relikvie smrti“. Jedná se text z fiktivních „Bajek Barda Beedleyho“. Žáci si opakují znalosti týkající se bajek a srovnávají tradiční bajky s Příběhem tří bratří. Zároveň také příběh analyzují za použití metod rozvíjejícíh kritické myšlení.
Postup pro práci s pracovním listem
V aktivitách umístěných před vlastním čtením žáci pracují s textem vysvětlujícím pojem „bajka“. U některých částech textu je nutné vybrat jednu ze dvou možností. Tímto si tedy žáci pojem zopakují a upevní učivo z minulých let/lekcí. Po přečtení textu si žáci zkouší vzpomenout na bajky, které již četli a dobrovolníci mohou jejich děj převyprávět. V těchto bajkách žáci zkouší vyhledat znaky typické pro bajky.
Poté následuje první polovina příběhu, se kterým budou potí žáci pracovat. Po přečtení žáci diskutují nad rozhodnutím bratrů v příběhu a předvídají, jak bude příběh pokračovat. Dále žáci čtou druhou polovinu příběhu a mohou zhodnotit, jestli předvídali správně.
Na závěr žáci uvažují nad tím, jestli je možné příběh zařadit mezi bajky. Nejdříve ve skupinách odpovídají na otázky a vyhledávají v textu znaky typické pro bajky. Následuje zaznamenávání získaných dat do T-grafu - žáci vypíšou do grafu pro a proti a vyhodnotí, jestli je možné příběh považovat za bajku.