Cílová skupina
6.-7. třída
Zaměření
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy „Ztraceni v čase“. Tuto knihu můžeme zařadit mezi science fiction. Je tedy možné s ukázkou pracovat v souvislosti s tímto žánrem. Lekce cvičí práci s textem a schopnost vést diskusi. Žáci mají možnost se vcítit do hlavní postavy v ukázce, charakterizovat ji a pomocí vzkazu s ní i komunikovat.
Postup pro práci s pracovním listem
V aktivitách umístěných před vlastním čtením žáci diskutují nad tématem ztráty a sdílí vlastní zážitky. Poté pomocí metody „brainstorming“ uvažují nad tím, jak se člověk může ztratit v čase. Dále žáci také pracují s anotací knihy. Na základě, které předvídají o co v knize půjde a také charakterizují hlavní postavu.
Po přečtení první části ukázky žáci analyzují text - vyhledávají informace a předvídají obsah další ukázky, ve které se dozvídají, že hlavní postava cestovala časem do minulosti. Žáci hledají v textu důkazy tohoto tvrzení a vcitují se do hlavní postavy, které píšou vzkaz.
Na závěr žáci ve skupinkách vymýšlí způsoby, jakými by hlavní postava mohla dokázat, že opravdu cestovala časem a poté se zamyslí, kam by časem cestovali oni sami. V rámci posledního úkolu je ukázka zařazena do žánru sci-fi, který se snaží charakterizovat a vymýšlet další příběhy, které by do tohoto žánru mohli zařadit.