Cílová skupina
2. stupeň
Zaměření
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy „Polča“. Mezi hlavní témata této knihy
patří mimo jiné komplikovaný vztah s otcem. Otec hlavní hrdinky je závislý na drogách, což ji staví do komplikovaných situací. Při čtení žáci tyto pocity sdílejí společně s ní a pomáhají jí činit těžká rozhodnutí.
Postup pro práci s prac. listem
Jednotlivé otázky/úkoly k textu můžeme rozdělit na ty, které jsou pokládany před čtením, během čtení a po čtení. V těch před textem žáci přemýšlejí nad tím, kdo nebo co to „polča“ je. Poté si prohlídnou jednu z ilustrací knihy, na které je Polča a její tatínek. Žáci uvažují nad tím, kdo jednotlivé postavy jsou, jaký je mizi nimi vztah a o čem si mohou povídat.
Po přečtení první části textu žáci odpovídají na další várku otázek (během čtení). Otázky se týkají jak porozumění přečteného textu, tak předvídání toho, jak bude příběh pokračovat. Poté následuje další část textu, na kterou navazují další podobné úkoly.
V úplném závěru žáci plní úkoly po čtení. Opět se jedná o úkoly týkající se porozumění a předvídání. Posledním úkolem je pak diskuze ve skupinách, ve které mají žáci za úkol vymyslet co největší množství způsobů, jak vyřešit vzkniklou situaci a pomoci tak Polče.