Cílová skupina
5.-7. třída
Zaměření
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy „Ztracený na Nevděku“. Lekce je zaměřená na práci s textem a procvičování čtenářských strategií pomocí převážně metod kritického myšlení a diskuze (Podvojný deník, Vennův diagram, Poslední slovo patří mně).
Postup pro práci s pracovním listem
V úvodu žáci mezi sebou rozebírají jejich vlastní zážitky s výletem. Žáci mohou tyto zážitky popisovat nahlas před celou třídou, v menších skupinách nebo ve dvojicích. Je také možné tento úkol vypracovat písemně.
Následuje část, ve které žáci potichu čtou ukázky z knihy a zároveň vyplňují podvojný deník, do kterého zaznamenají citace z knihy, které je zaujaly. Ke každé citaci pak žáci doplní svůj vlastní komentář.
Následuje část společné diskuze. Dobrovolníci nahlas přečtou jednu z citací. Zbytek třídy poté tuto citaci okomentuje a vyjádří na ni svůj názor. Poslední slovo pak patří žákovi, který citaci přečetl a sdělí svůj důvod pro zapsání citace a vlastní komentář.
V dalším úkolu žáci porovnávají pomocí Vennova diagramu svoji třídu s třídou 6. B z příběhu. Do levé části napíší jaká je třída 6. B, do pravé části jaký je kolektiv v jejich třídě. Doprostřed pak žáci napíšou, co mají obě třídy společného. Na základě tohoto diagramu je možné z žáky diskutovat o vztazích ve třídě a o možnostech jejich zlepšení.
Hlavním tématem úkolu č. 5 je táborák. Žáci mohou sdělovat vlastní zážitky s ním a pokouší se vzpomenout si na některé písně nebo příběhy k táboráku.
Závěrečná část pak procvičuje schopnost předvídání. Žáci do sešitu (nebo ústně) vymýšlí pokračování příběhu.