Materiál obsahuje celkem 14 čtenářských stromů, byl vytvořen za účelem čtenářské dílny s knihou. Tato aktivita zabere jednu až dvě vyučovací hodiny. Je vhodná do čtenářského klubu nebo do „volnějších“ hodin např. při suplování. Každý žák pracuje s jinou knihou, je vhodné, aby to byly knihy, které zná, kterou si přinese z domova.
Čtenářské stromy slouží jako grafické deníky, do kterých žáci zapisují své čtenářské zkušenosti – názvy knih, dojmy, postavy, emoce, poznatky, otázky… Práce se stromy podporuje porozumění textu, schopnost shrnout děj, schopnost vyjádřit emoce a názory, rozlišení žánrů, schopnost doporučit knihu. Žáci nejen zapisují, ale i vybarvují, tvoří, čímž propojují čtení s výtvarným vyjádřením a osobní reflexí.
S materiálem lze pracovat jednorázově, ale také systematicky během celého školního roku.
Individuální práce:
Každý žák má svůj strom (nebo více stromů).
Pracuje s ním průběžně – po každé přečtené knize nebo na konci týdne/měsíce.
Může si vést „čtenářský les“ – sbírku stromů.
Práce ve skupině:
Skupina žáků tvoří společný strom (např. strom žánrů nebo doporučení).
Diskutují o knihách, porovnávají názory, tvoří společné výstupy.
S materiálem lze pracovat také tematicky:
Stromy lze využít při projektech (např. „Podzimní čtení“, „Knihy o přátelství“, ….).
Lze je propojit i s jinými vyučovacími předměty - např. s výtvarnou výchovou, výukou slohu, dramatickou výchovou aj.
Stromy můžete rozvěsit ve třídě, vytvořit si „čtenářský kout“.
Dále se s nimi dá založit čtenářské portfolio - každý strom jako jedna kapitola.
Pokud necháte žáky tvořit vlastní stromy, podpoříte jejich tvořivost a vztah ke čtení.
Obrázky jsou vybrány či vytvořeny Canvou.