Didaktická hra TŘÍDĚNÍ KARTIČEK DO SKLENIC na procvičování způsobů tvoření slov a obohacování slovní zásoby (odvozování, skládání, zkracování, přejímání slov z cizích jazyků, tvorba sousloví, metafora, metonymie).
_______________________________________________________________________________________
Materiál obsahuje DIDAKTICKOU HRU – třídění kartiček do vytištěných sklenic dle správné kategorie obohacování slovní zásoby. Celkem nabízí 360 kartiček, které procvičují 8 jevů:
- 45 kartiček na ZKRACOVÁNÍ
- 45 kartiček na SKLÁDÁNÍ
- 45 kartiček na ODVOZOVÁNÍ
- 45 kartiček na PŘEJÍMÁNÍ SLOV
- 45 kartiček na SOUSLOVÍ
- 45 kartiček na VOLNÉ SPOJENÍ SLOV
- 45 kartiček na METAFORU
- 45 kartiček na METONYMII
Součástí jsou 2 verze didaktické hry (barevná a černobílá verze vhodná pro tisk – každá po 34 stranách).
Návod: Vyučující žákům vytiskne 8 sklenic (dle 8 kategorií) a k tomu libovolný počet kartiček s různými pojmy (od každého způsobu obohacování slovní zásoby několik/jeden). Žáci mají za úkol se rozhodnout, jakým způsobem dané spojení vzniklo. Na základě toho kartičku přiřadí a vloží ji do správné sklenice. Materiál lze využít k samostatné, ale i skupinové práci.
Tip: Kartičky lze použít i k samostatnému procvičování jednotlivých jevů(např. rozeznání pojmů metafora x metonymie; odlišení sousloví x volné spojení slov...). Skvělé je začít od menšího počtu sklenic (např. jen skládání, zkracování, odvozování), až poté přidávat více sklenic a kartiček.