Materiál je primárně určen pro žáky 9. ročníku ZŠ do hodin chemie v rámci tematického celku zdroje energie - FOSILNÍ PALIVA.
MATERIÁL OBSAHUJE:
- Aktivita - běhací zápis - devět kartiček s různými informacemi o fosilních palivech:
- ZEMNÍ PLYN - definice
- ZEMNÍ PLYN - výskyt
- ZEMNÍ PLYN - doprava
- ZEMNÍ PLYN - vlastnosti
- ZEMNÍ PLYN - využití
- ZEMNÍ PLYN - výhody a nevýhody
- UHLÍ - definice pojmu
- UHLÍ - využití
- Těžba černého a hnědého uhlí v ČR
- UHLÍ - výhody a nevýhody
- Aktivita - stanovištní učení - tři stanoviště na téma ropa
- Stanoviště 1: Co je to ROPA
- Stanoviště 2: Těžba a zpracování ROPY
- Stanoviště 3: Vliv ROPY na životní prostředí
- Pracovní list
- Řešení pracovního listu
- Aktivita - Fosilní paliva - Opakovací a diskuzní kartičky
- Prezentace na téma FOSILNÍ PALIVA - prezentace shrnující informace z běhacího zápisu a stanovištního učení - slouží pro případ, že byste s žáky chtěli projít informace z jednotlivých aktivit a provést kontrolu.
Materiál obsahuje barevnou i černobílou variantu.
PŘÍPRAVA:
- v úvodu si s žáky popovídáme, která znají FOSILNÍ PALIVA a zda o nich již něco vědí
- poté si připravíme aktivitu BĚHACÍ ZÁPIS - mezitím co vyučující rozmisťuje kartičky po třídě, může žáků v prezentaci promítnout pravidla a průběh této aktivity (prezentace je součástí materiálu)
- během samotné aktivity dává učitel pozor na dodržování pravidel
- žáci dostanou k běhacímu zápisu pracovní list s otázkami, který po celou dobu zůstává na lavici a žáci se k němu vracejí se zapamatovanými informacemi
- pracovní list se zde nachází ve dvou kopiích za sebou, aby se dal vytisknout dvakrát na jednu A4
- na aktivitu můžeme dát nějaký časový limit
- s pomocí prezentace zopakujeme a zkontrolujeme, co se žáci naučili pomocí běhacího zápisu, popřípadě si mohou žáci informace ještě doplnit
- v další části hodiny se žáci budou věnovat dalšímu z fosilních paliv, a to o ROPĚ - učení proběhne formou stanovišť
- na každém stanovišti si žáci přečtou příslušný text a splní úkol
- součástí prezentace je i řešení otázek a úkolů, které se nachází na jednotlivých stanovištích
- jako poslední aktivitu zakončující téma FOSILNÍ PALIVA můžete využít kartičky, které obsahují otázky opakující toto téma či různé diskuzní otázky
Cíl:
Cílem materiálu je, aby žáci získali povědomí o tématu FOSILNÍ PALIVA zábavnou formou. Během aktivity procvičují krátkodobou paměť. Během aktivity stanovištní učení procvičují práci s textem.








