Materiál je primárně určen pro žáky 9. ročníku ZŠ do hodin chemie v rámci tematického celku uhlovodíky. Tento materiál zahrnuje přípravu na 2-3 vyučovací hodiny.
Obsah a použití:
Materiál obsahuje:
- úvodní prezentaci - ta obsahuje informace o tom, co jsou fosilní paliva, která fosilní paliva známe,
- 3 zadání - ke každému fosilnímu palivu jedno (ropa, uhlí, zemní plyn)
- 3 texty - ke každému fosilnímu palivu jedno (ropa, uhlí, zemní plyn)
- slepé mapy ČR a světa
- V úvodu vyučovací hodiny si s žáky vysvětlíme, co jsou fosilní paliva, která paliva do této skupiny řadíme, jak vznikají a proč jsou neobnovitelným zdrojem energie.
- Dále se pak žáci rozdělí do skupin (většinou po 3-4).
- Zadání mám od každého 2 a žáci si losují, které fosilní palivo mají ve své skupince zpracovat na čtvrtku A3.
- Žákům vysvětlíme, že mají před sebou zadání s požadavky, jaké informace má poster obsahovat. Poster má být zároveň přehledný, vizuálně poutavý, srozumitelný.
- Na vypracování mají dvě až tři vyučovací hodiny podle schopností žáků. Doporučuji, aby si práci ve skupině zorganizovali tak, aby každý měl jinou úlohu (jeden hledá informace, jeden píše, jeden kreslí,..).
- Po vypracování následující vyučovací hodinu žáci prezentují, co se o svém fosilním palivu dozvěděli.
Cíl:
Cílem materiálu je, aby se žáci seznámili s učivem o fosilních palivech (ropa, uhlí, zemní plyn). Protože žáci pracují ve skupinách, trénují tak práci v týmu, organizaci práce a komunikační a prezentační dovednosti.