Pro koho: 7. ročník (a výše)
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ, stanoviště s informacemi a úkoly, pracovní list
Výukový materiál se skládá z pracovního listu určeného pro skupinovou práci na úvod a závěr hodiny, šesti stanovišť s úkoly, za které žáci získávají body, a řešení.
Jak s materiálem pracovat?
- Na úvod hodiny jsou žáci rozděleni do skupin, ve kterých s pomocí brainstormingu zapisují všechny informace, které dosud o Karlu IV. slyšeli.
- Žáci poté pracují samostatně. Každý z nich obdrží list pro zapisování poznámek (formou myšlenkové mapy) a získaných bodů. Poté obchází jednotlivá stanoviště. Na každém stanovišti je k dispozici i řešení pro kontrolu.
- Poté, co žáci projdou všechna stanoviště, se sejdou ve skupinách a znovu zapisují s pomocí brainstormingu informace o Karlu IV. Tentokrát by jich měli zapsat více.
- Na závěr hodiny si každý žák zapíše podle svého uvážení několik informací o Karlu IV., které by si rád zapamatoval.
Jednotlivá stanoviště
Karel IV. - Zaměřeno na podobiznu Karla IV. a podobu svatováclavské koruny. Plní také aktivizační a motivační funkci. Nutno vytisknout vícekrát.
Rodokmen - Postačí vytisknout 1x. Nutno spodní část odstřihnout a vystříhat jednotlivá jména. Žáci je pak mají za úkol správně přiřadit. Součástí pravdivostní tabulka (je na Vás, zda ji nakopírujete pro každého, aby do ní mohli psát, nebo si žáci budou odpovědi značit pouze myšlenkově či na pracovní list).
Život - Podstatné informace týkající se Karla IV., které mají žáci za úkol seřadit tak, jak jdou za sebou. Postačí tisk 1x.
Manželky - Seznámení se s manželkami Karla IV. Stačí vytisknout 1x.
Dílo Karla IV. - Přiřazení názvu k fotografii. Vytisknout 1x.
Země Koruny české - Mapa. Úkolem je přiřadit správně názvy jednotlivých zemí. Stačí 1 výtisk.
Výukový materiál rozvíjí klíčové kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní