Pro koho: sedmá třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový charakter: materiál rozvíjí schopnost dramatizace, uvědomění si každodenního života obyvatel v minulosti
Výukový materiál využívá principu učení prostřednictvím zážitku. Žáci se přesunou do období vrcholného středověku, kde se stanou reálnými postavami. Část toho o osobě, kterou ztvárňují, znají a podstatnou část musí vytvořit na základě informací sami.
Postup:
Každý z žáků obdrží pracovní list k jedné postavě. Celkem ve výukovém materiálu naleznete 21 postav, pro případ, že se ve třídě nachází větší množství žáků, jsou k dispozici nevyplněné pracovní listy - zbývající žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodinu, použít vlastní jména a vymyslet vlastní příběhy (mohou nakukovat do pracovních listů svých spolužáků, aby se inspirovali).
Žáci poté vytvoří na základě jmen rodiny. Společně si přečtou, o jakou rodinu se jedná, seznámí se s jejími členy a jdou dále pracovat samostatně. Žáci obejdou stanoviště týkající se různých témat a na základě zjištěných informací domýšlí život své postavy. Po celou dobu vystupují a jednají jako ta postava.
Po seznámení se s informačními panely a sepsáním životních událostí své postavy rozehrají hru. Pohybují se po třídě vykonávají svou profesi, seznamují se. V téhle fázi nezáleží, kdo je z města a kdo z vesnice. Všichni jsou na jednom místě a mají možnost se setkat.
Po nějakém čase jdou rodiny k sobě ,,domů”, kde se odehraje rodinná porada. Každá rodina řeší jiný problém.
Na závěr se každá rodina představí před zbytkem třídy, nastíní, jaký problém řešila a jak jej vyřešila.