První republika, každodennost

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
52
Velikost: 28.41 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
19. 8. 2024
Sdílet:

Pro koho: devátá třída

Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Výukový materiál využívá principu učení prostřednictvím zážitku. Žáci se přesunou do období první republiky, kde se stanou reálnými postavami. Část toho o osobě, kterou ztvárňují, znají a podstatnou část musí vytvořit na základě informací sami.

 

Postup:

Každý z žáků obdrží pracovní list k jedné postavě. Celkem ve výukovém materiálu naleznete 21 postav, pro případ, že se ve třídě nachází větší množství žáků, jsou k dispozici nevyplněné pracovní listy - zbývající žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodinu, použít vlastní jména a vymyslet vlastní příběhy (mohou nakukovat do pracovních listů svých spolužáků, aby se inspirovali).

Žáci poté vytvoří na základě jmen rodiny. Společně si přečtou, o jakou rodinu se jedná, seznámí se s jejími členy a jdou dále pracovat samostatně. Žáci obejdou stanoviště týkající se různých témat (město, vesnice, školství,...) a na základě zjištěných informací domýšlejí život své postavy. Po celou dobu vystupují a jednají jako ta postava.

Po seznámení se s informačními panely a sepsáním životních událostí své postavy rozehrají hru. Prodavačka jde prodávat, bankéř vyplácí peníze, lidé se potkávají, komunikují spolu, seznamují se. V téhle fázi nezáleží, kdo je z města a kdo z vesnice. Všichni jsou na jednom místě a mají možnost se setkat.

Po nějakém čase jdou rodiny k sobě ,,domů”, kde se odehraje rodinná porada. Každá rodina řeší jiný problém.

Na závěr se každá rodina představí před zbytkem třídy, nastíní, jaký problém řešila a jak jej vyřešila.

 

Doporučení pro učitele

Všechny stránky (kromě pracovních listů jednotlivých postav) vytisknout, vystříhat a zalaminovat.

Pracovní listy se tisknou na každou hodinu znovu.

Při dramatizaci doporučuji pustit jako podkres dobovou hudbu (např. písničky Voskovce a Wericha).

Pokud vlastníte oblečení připomínající tehdejší dobu, bude se jistě jednat o vítané zpestření.

Další možnosti práce: volná diskuze na témata Kdo by chtěl žít v tehdejší době? Kdo by chtěl žít spíše na vesnici, kdo ve městě? Co se vám na době první republiky líbí a co ne? nebo porovnání průměrných mezd tehdy a dnes.

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

440846
Český jazyk
3., 4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence k učení
45.00 Kč
448995
Dějepis
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: druhý stupeň Styl práce: individuální nebo skupinová Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
40.00 Kč
512843
Český jazyk - gramatika
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: 6., 7., 8. a 9. třída Styl práce: samostatná, skupinová, společná kontrola Typ materiálu: vzdělávací materiál
30.00 Kč
442418
Český jazyk
3., 4., 5., 6., 7., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ Materiál rozvíjí kompetence: kompetence k učení
35.00 Kč
První republika, každodennost První republika, každodennost
Pro koho: devátá třídaStyl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizaceTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Výukový materiál využívá principu učení prostřednictvím zážitku. Žáci se přesunou do období první republiky, kde se stanou reálnými postavami. Část toho o osobě, kterou ztvárňují, znají a podstatnou část musí vytvořit na základě informací sami. Postup:Každý z žáků obdrží pracovní list k jedné postavě. Celkem ve výukovém materiálu naleznete 21 postav, pro případ, že se ve třídě nachází větší množství žáků, jsou k dispozici nevyplněné pracovní listy - zbývající žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodinu, použít vlastní jména a vymyslet vlastní příběhy (mohou nakukovat do pracovních listů svých spolužáků, aby se inspirovali).Žáci poté vytvoří na základě jmen rodiny. Společně si přečtou, o jakou rodinu se jedná, seznámí se s jejími členy a jdou dále pracovat samostatně. Žáci obejdou stanoviště týkající se různých témat (město, vesnice, školství,...) a na základě zjištěných informací domýšlejí život své postavy. Po celou dobu vystupují a jednají jako ta postava.Po seznámení se s informačními panely a sepsáním životních událostí své postavy rozehrají hru. Prodavačka jde prodávat, bankéř vyplácí peníze, lidé se potkávají, komunikují spolu, seznamují se. V téhle fázi nezáleží, kdo je z města a kdo z vesnice. Všichni jsou na jednom místě a mají možnost se setkat.Po nějakém čase jdou rodiny k sobě ,,domů”, kde se odehraje rodinná porada. Každá rodina řeší jiný problém.Na závěr se každá rodina představí před zbytkem třídy, nastíní, jaký problém řešila a jak jej vyřešila. Doporučení pro učiteleVšechny stránky (kromě pracovních listů jednotlivých postav) vytisknout, vystříhat a zalaminovat.Pracovní listy se tisknou na každou hodinu znovu.Při dramatizaci doporučuji pustit jako podkres dobovou hudbu (např. písničky Voskovce a Wericha).Pokud vlastníte oblečení připomínající tehdejší dobu, bude se jistě jednat o vítané zpestření.Další možnosti práce: volná diskuze na témata Kdo by chtěl žít v tehdejší době? Kdo by chtěl žít spíše na vesnici, kdo ve městě? Co se vám na době první republiky líbí a co ne? nebo porovnání průměrných mezd tehdy a dnes.
UUCZ-616881
Dějepis>Pracovní listy>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00