Pro koho: devátá třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál využívá principu učení prostřednictvím zážitku. Žáci se přesunou do období první republiky, kde se stanou reálnými postavami. Část toho o osobě, kterou ztvárňují, znají a podstatnou část musí vytvořit na základě informací sami.
Postup:
Každý z žáků obdrží pracovní list k jedné postavě. Celkem ve výukovém materiálu naleznete 21 postav, pro případ, že se ve třídě nachází větší množství žáků, jsou k dispozici nevyplněné pracovní listy - zbývající žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodinu, použít vlastní jména a vymyslet vlastní příběhy (mohou nakukovat do pracovních listů svých spolužáků, aby se inspirovali).
Žáci poté vytvoří na základě jmen rodiny. Společně si přečtou, o jakou rodinu se jedná, seznámí se s jejími členy a jdou dále pracovat samostatně. Žáci obejdou stanoviště týkající se různých témat (město, vesnice, školství,...) a na základě zjištěných informací domýšlejí život své postavy. Po celou dobu vystupují a jednají jako ta postava.
Po seznámení se s informačními panely a sepsáním životních událostí své postavy rozehrají hru. Prodavačka jde prodávat, bankéř vyplácí peníze, lidé se potkávají, komunikují spolu, seznamují se. V téhle fázi nezáleží, kdo je z města a kdo z vesnice. Všichni jsou na jednom místě a mají možnost se setkat.
Po nějakém čase jdou rodiny k sobě ,,domů”, kde se odehraje rodinná porada. Každá rodina řeší jiný problém.
Na závěr se každá rodina představí před zbytkem třídy, nastíní, jaký problém řešila a jak jej vyřešila.
Doporučení pro učitele
Všechny stránky (kromě pracovních listů jednotlivých postav) vytisknout, vystříhat a zalaminovat.
Pracovní listy se tisknou na každou hodinu znovu.
Při dramatizaci doporučuji pustit jako podkres dobovou hudbu (např. písničky Voskovce a Wericha).
Pokud vlastníte oblečení připomínající tehdejší dobu, bude se jistě jednat o vítané zpestření.
Další možnosti práce: volná diskuze na témata Kdo by chtěl žít v tehdejší době? Kdo by chtěl žít spíše na vesnici, kdo ve městě? Co se vám na době první republiky líbí a co ne? nebo porovnání průměrných mezd tehdy a dnes.