Pro koho: osmá třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce, dramatizace
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál využívá principu učení prostřednictvím zážitku. Žáci se přesunou do období novověku, kde se stanou reálnými postavami. Část toho o osobě, kterou ztvárňují, znají a podstatnou část musí vytvořit na základě informací sami.
Postup:
Každý z žáků obdrží pracovní list k jedné postavě. Celkem ve výukovém materiálu naleznete 21 postav, pro případ, že se ve třídě nachází větší množství žáků, jsou k dispozici nevyplněné pracovní listy - zbývající žáci mají za úkol vytvořit vlastní rodinu, použít vlastní jména a vymyslet vlastní příběhy (mohou nakukovat do pracovních listů svých spolužáků, aby se inspirovali).
Žáci poté vytvoří na základě jmen rodiny. Společně si přečtou, o jakou rodinu se jedná, seznámí se s jejími členy a jdou dále pracovat samostatně. Žáci obejdou stanoviště týkající se různých témat (šlechta, školství, strava,...) a na základě zjištěných informací domýšlejí život své postavy. Po celou dobu vystupují a jednají jako ta postava.
Po seznámení se s informačními panely a sepsáním životních událostí své postavy rozehrají hru. Zasednou k rodinné poradě. Každá rodina řeší jiný problém.
Na závěr se každá rodina představí před zbytkem třídy, nastíní, jaký problém řešila a jak jej vyřešila.
Doporučení pro učitele
Všechny stránky (kromě pracovních listů jednotlivých postav) vytisknout, vystříhat a zalaminovat.
Pracovní listy se tisknou na každou hodinu znovu.
Pokud vlastníte oblečení připomínající tehdejší dobu, bude se jistě jednat o vítané zpestření.
Další možnosti práce: volná diskuze na témata Kdo by chtěl žít v tehdejší době? Kdo by chtěl žít spíše na vesnici, kdo ve městě? Co se vám na době novověku líbí a co ne?