Obsah:
- 40 karet s popisem situací: Každá karta obsahuje konkrétní scénář zaměřený na bezpečnost při práci s digitálními technologiemi.
- Otázky k reflexi: Podněcují žáky k analýze situací, zlepšují jejich schopnost kritického myšlení a vedou je k lepšímu pochopení rizik spojených s digitálním prostředím.
- Doporučená řešení: Nabízí praktické rady, jak správně reagovat na dané situace, s důrazem na ochranu osobních údajů, zařízení a digitální identity.
Popis aktivity:
- Žáci základní školy (5. ročníku – 6. ročníku) se v hodinách informatiky seznámí se situacemi, které mohou nastat při používání digitálních technologií, jako je kyberšikana, sdílení osobních údajů, bezpečnost hesel, práce s veřejnými Wi-Fi nebo stahování aplikací. Aktivita spočívá v práci s kartami, na kterých jsou popsány reálné problémy. Žáci mají za úkol identifikovat rizika jednotlivých situací, diskutovat o vhodných řešeních a navrhnout preventivní opatření. Aktivita je přizpůsobitelná pro individuální práci, dvojice nebo skupiny. Reflexe jednotlivých situací podporuje rozvoj digitální gramotnosti, zodpovědného chování online a praktických dovedností při práci s technologiemi.
Cíl aktivity:
- Naučit žáky správně reagovat na potenciálně nebezpečné situace v online prostředí.
- Poskytnout praktické příklady pro pochopení důsledků digitálního chování a ochrany osobních údajů.
- Rozvíjet schopnost analyzovat rizika, efektivně rozhodovat a předcházet problémům v digitálním prostředí.
- Podpořit vědomí zodpovědnosti při používání digitálních technologií.