Emoční kartičky jsou skvělým nástrojem pro lepší porozumění emocím vašich žáků. Vhodné pro 1. a 2. stupeň.
Jak kartičky používám já ?
Emoce jsou důležité, proto máme s dětmi každý den svůj rituál „Na slovíčko s emocemi“.
Po příchodu do třídy si žáci umístí své jméno na kartičku s emocí, kterou právě cítí. Na začátku hodiny si pak společně povídáme o tom, jak se kdo má a proč. Každý dostane svůj prostor, ale nikdo není nucen mluvit.
Tento čas nám umožňuje si navzájem lépe porozumět, zároveň žáky nenápadně učí vyjadřovat své pocity a zlepšuje mluvený projev. Pokud se v průběhu dne jejich emoce změní, často to sami přijdou oznámit, nebo si změny všimnu a promluvíme si o nich.
Ke každé emoci/ stavu jsou zde tři kategorie otázek:
- Sebepoznávací - Tyto otázky jsou určeny především pro individuální práci žáků. Žáci mohou odpovídat samostatně, případně si své odpovědi zapisovat pro sebe do sešitů nebo deníčků. Odpovědi nemusí sdílet nahlas, pokud sami nechtějí. Tento typ otázek pomáhá rozvíjet hlubší uvědomění vlastních pocitů a prožitků.
- Kreativní otázky podporují výtvarné, dramatické nebo jiné tvůrčí činnosti. Jsou vhodné především pro práci ve skupinách, kde se děti mohou společně vyjadřovat například kresbou, hraním rolí, dramatizací nebo tvorbou příběhů. Tento typ aktivit rozvíjí fantazii, empatii a spolupráci.
- Diskuzní otázky jsou určeny pro společné sdílení a rozhovor ve třídě, ideálně v komunitním kruhu nebo jiné formě skupinové diskuse. Pomáhají rozvíjet schopnost naslouchat, vyjadřovat vlastní názory, porozumět druhým a budovat respektující vztahy mezi žáky.
Na druhém stupni se kartičky mohou používat v rámci třídnických hodin.