Cíle:
Žák rozlišuje základní složky neživé přírody (půda, horniny).
Žák vysvětlí vznik půdy a její význam pro život.
Žák rozpozná a popíše procesy zvětrávání a jejich vliv na vznik půdy.
Žák chápe význam půdy jako podmínky života rostlin a dalších organismů.
Žák umí přiřadit jednotlivé vrstvy půdního profilu a popsat jejich vlastnosti.
Žák popíše složení půdy a vysvětlí význam jednotlivých složek (pevná, kapalná, plynná).
Žák určuje vlastnosti různých druhů půd (písčitá, hlinitá, jílovitá) a rozpozná jejich vliv na zemědělství.
Žák chápe význam půdních organismů (edafonu) pro vznik a kvalitu půdy.
Žák rozeznává pravdivé a nepravdivé tvrzení týkající se složení, vlastností a funkcí půdy.
Žák rozlišuje základní půdní typy v ČR.
Žák chápe vztah mezi půdním typem a zemědělskou využitelností půdy.
Žák určuje, které půdy jsou nejúrodnější a které nevhodné pro pěstování.
Žák chápe souvislost mezi typem půdy, jejím složením a hloubkou kořenového systému rostlin.
Žák poznává význam půdy jako složky prostředí a chápe její ohrožení.
Žák rozlišuje základní pojmy spojené s půdou: humifikace, infiltrace, pedosféra, černozem atd.
Žák rozumí procesům přeměny organické hmoty v půdě (např. humifikace, nitrifikace).
PL obsahuje:
Půda
Zvětrávání hornin
Složení půdy
Půdní druhy
Půdní typy
Úbytek půdy
Průvodní list a řešení
Pracovní list se může využívat k opakování probraného učiva, ale lze žákům zadat žákům před výkladem nové látky, jako domácí přípravu nebo jako podklad do vyučování při probírání nové látky.