Materiál (brožura)má výukový charakter:
• Čtenářský deník je motivační a didaktická pomůcka určená pro žáky 1.–5. ročníku ZŠ. Slouží jako osobní prostor, kde si děti uchovávají své čtenářské zážitky, učí se reflektovat přečtené knihy a postupně si budují pozitivní vztah k literatuře.
Materiál je tvořen tak, aby podporoval:
• pravidelné čtení – děti se učí vnímat čtení jako přirozenou a příjemnou součást svého volného času,
• čtenářskou gramotnost – prostřednictvím pracovních listů různé obtížnosti dokážou reflektovat hlavní myšlenky knih, postavy, prostředí i vlastní dojmy,
• sebereflexi a sebepoznání – úvodní část „Jsem čtenář“ vede děti k zamyšlení nad jejich čtenářskými zvyky, oblíbenými žánry a důvody, proč čtou,
• dlouhodobou motivaci – možnost ukládat listy do desek nebo si je svázat do knihy dává dětem hmatatelný důkaz o jejich čtenářských úspěších a podporuje radost z dosaženého pokroku.
Výukové využití
• Průběžná práce ve čtenářských dílnách – každý žák si podle tempa vyplňuje listy.
• Domácí čtení – deník slouží jako propojení mezi školou a rodinou.
• Motivační prvek – možnost svázání listů do vlastní „čtenářské knihy vzpomínek“ posiluje radost z čtení.
Přínosy pro učitele
• Umožňuje sledovat čtenářský pokrok žáků v průběhu celého školního roku.
• Poskytuje konkrétní podklady pro hodnocení čtenářské aktivity a motivace žáků.
• Podporuje diferencovanou výuku – každý žák pracuje na své úrovni obtížnosti.
Obsah:
• 2x A4 – úvodní list do deníku
• 1x A4 – Jsem čtenář, čtenářka
• 2x A4 – seznam přečtených knih
• 7x A4 – Má zpráva o knize – pracovní list na záznam četby
• Kompletní návod pro práci s deníkem