Cíl: Podpořit sebepoznání žáků, rozvíjet jejich sebereflexi a schopnost mluvit o svých pocitech, přáních a silných stránkách. Aktivity rozvíjejí tvořivé myšlení, vizuální vyjadřování a vnímání sebe v kontextu okolního světa. Současně podporují vzájemné porozumění, empatii a posilují vztahy v kolektivu prostřednictvím sdílení a bezpečného vyjadřování emocí.
Vhodné pro: 1. stupeň ZŠ (lze upravit podle úrovně a potřeb konkrétní třídy).
Pomůcky: Pracovní listy, psací potřeby.
Návod
1. Mapa mého světa
– Žáci tvoří vlastní mapu, na které zachycují vše, co je pro ně v životě důležité – rodinu, kamarády, oblíbená místa, sny a zážitky.
– Cílem je, aby si děti uvědomily, co všechno jejich svět tvoří a jak je jedinečný.
2. Kompas mého světa
– Společně jsme tvořili kompas, který pomáhá dětem zorientovat se v sobě samých.
– V jednotlivých směrech (např. sever, jih, východ, západ) zapisovaly, co je těší, co je brzdí, co jim jde a co by rády zlepšily.
– Cílem je vést děti k sebereflexi – aby dokázaly pojmenovat své potřeby a rozpoznaly, co jim pomáhá cítit se dobře.
3. Zahrada mých emocí - 2 verze
– Žáci si představili, že jejich vnitřní svět je jako zahrada.
– jedna možnost: popsat, jaké situace/lidi ve mě probouzí dané emoce
– druhá možnost: popsat, co dané emoce potřebují, aby rostly zdravě
– Cílem je, aby se děti naučily rozpoznávat a pojmenovávat své pocity a věděly, že všechny emoce mají v jejich životě své místo.
4. Cesta mé odvahy
– Do jednotlivých zastávek na cestě děti zapisují situace, které zvládly, i přes strach, který mohly cítit
– Aktivita podporuje sebevědomí, uvědomění vlastní síly a odvahy překonávat výzvy.
5. Duha mých přání - 2 verze
– jedna možnost: děti si do duhy zapisují, čeho by rády dosáhly v aktuálním školním roce
– druhá možnost: děti si do duhy zapisují své sny, přání a věci, za které jsou vděčné
– Cílem je rozvíjet pozitivní myšlení a vděčnost, uvědomit si, co už děti mají a po čem touží.
V případě potřeby mě prosím kontaktujte na e-mailu[email protected]