Cílová skupina
5.-7. třída
Zaměření
V rámci této čtenářské lekce žáci pracují s ukázkou z knihy „Klub divných dětí“. Mezi hlavní témata této knihy patří „odlišnost“ a cílem je uvědomit si, že každý jsme nějakým způsobem divný a, že na tom není nic špatného. Lekce jako taková cvičí práci s textem a schopnost vést diskusi na obtížné téma. Žáci mají možnost se vcítit do postav v ukázce, ale zároveň i lépe poznat samy sebe i své spolužáky.
Postup pro práci s materiálem
V úvodu žáci pomocí metody volného psaní přemýšlí nad tím, co pro ně znamená „být divný“ a tyto myšlenky zaznamenávají. Při této aktivitě by se v ideálním případě pero či propiska neměla přestat pohybovat. Žáci píšou vše, co je napadne.
Poté žáci samostatně (nebo nahlas) čtou ukázku a zodpovídají na jednotlivé otázky, které se k textu vztahují. Úkoly se týkají charakteristiky textu a hlavní postavy a převážně o propojení textu s vlastním životem žáků. V rámci posledního úkolu se snaží zamýšlet nad tím, v čem jsou oni sami odlišní. Je možné lekci ukončit zde a nebo pokračovat dalším úkolem.
Poslední úkol je práce ve skupinách. Každá skupina (ideálně čtyř žáků, ale jsou možné i skupiny po třech) obdrží arch papíru s prázdným erbem. Jejich úkolem je diskutovat o jejich odlišnostech a vytvořit jejich vlastní „Klub divných dětí“ a vytvoří si pro něj název. Předtištěný erb si žáci rozdělí na tolik částí, kolik členů má jejich skupina, a každý z nich nakreslí svoji část erbu, která by měla reflektovat jeho odlišnost od ostatních. Poté žáci společnými silami sjednotí vzhled celého erbu. Je také možné nechat žáky diskutovat o tom, jakým způsobem se může člověk lišit od ostatních a tyto způsoby napsat na prázdné místo na papíře.