Celoroční průřez učiva je samozřejmostí! Ale mapy obsahují i otázky k sebereflexi, hodnocení třídního kolektivu, skupinové práce nebo přístupu učitele. Součástí je vytvoření vlastních cílů pro nový školní rok.
co materiál obsahuje
- průřez učiva třetího ročníku - český jazyk, komunikace, čtenářství (balanční kruh)
- průřez učiva třetího ročníku - matematika, geometrie
- úvodní strana - nadpis MAPA POKROKU + prostor pro dotvoření (nalepení fotky, nakreslení obrázku...)
- informace proč s mapami pracovat a jak s nimi pracovat
- otázky k sebereflexi, skupinová práce, prostředí třídy, práce učitele, cíle pro nový školní rok
popis využití
Vysvětlete žákům, proč mapy používáte, jaký v tom vidíte smysl. Osvědčilo se mi, mít mapu promítnutou na tabuli a dětem ukazovat konkrétní bod, který právě hodnotíme. Zpočátku je to zdlouhavý proces, ale má to smysl a vynaložené úsilí se vrátí zpět. Pokud máte s mapami zkušenosti, pokračujte v tom, co vám vyhovuje.
- Průřez se využívá po celý školní rok, žák zaznamenává svůj progres, cestu (není nutné mít hned vybarvená všechna políčka, každý žák má své tento a k jednotlivým bodům se může vracet).
- V balančním kruhu čtenářství děti zaznamenávají svůj posun směrem vzhůru (pracujeme s ním v průběhu celého školního roku, například v září použijeme modrou pastelku, v listopadu zelenou a v březnu růžovou).
- Otázky k sebereflexi - žáci reflektují, co je baví, z čeho mají radost, co se jim vede, v čem se mohou zlepšit, jak se cítí ve třídě, jak vychází se spolužáky, jak nahlíží na skupinovou práci i práci učitele.
- Určení cílů na nový školní rok (nemusí se jednat pouze o cíle v oblasti vzdělávání, mohou to být i cíle v oblasti sportu ...). V průběhu roku si žáci odškrtávají, zda mají cíl splněn.
Mapy jsou skvělé vodítko pro konzultace, tripartity (žák, rodič, učitel). Slouží také k rozvoji sebehodnocení a jsou jedním z prostředků formativního hodnocení. Jsou vynikajícím nástrojem pro sebereflexi. Mohou být součástí žákovského portfolia nebo sloužit jako podklad pro tvorbu slovního hodnocení. Nejefektivnější je, když si mapy tvoříte pro své žáky sami. Berte ty mé jako pomoc, možnost nebo inspiraci.