Celoroční průřez učiva je samozřejmostí! Ale mapy obsahují otázky k sebereflexi, balanční kruhy čtenářství i dovedností. Součástí je vytvoření vlastních cílů pro nový školní rok. Stačí vytisknout knížku, využijete ji od září až do června.
co materiál obsahuje
8 listů:
- průřez učiva prvního ročníku - český jazyk, komunikace, čtení, psaní
- průřez učiva prvního ročníku - matematika, geometrie
- úvodní strana - nadpis MAPA POKROKU + prostor pro dotvoření (nalepení fotky, nakreslení obrázku...)
- informace - proč s mapami pracovat a jak s nimi pracovat
- balanční kruhy čtenářství a dovedností, otázky k sebereflexi, cíle pro nový školní rok
popis využití
Mapy jsou zhotovené tak, aby žáci nemuseli psát, proto vybarvují. V začátcích je nutné s nimi vše projít, vysvětlit a dělat společně. Vysvětlete jim, proč mapy používáte, jaký v tom vidíte smysl. Osvědčilo se mi, mít mapu promítnutou na tabuli a dětem ukazovat konkrétní bod, který právě hodnotíme. Zpočátku je to zdlouhavý proces, ale má to smysl a vynaložené úsilí se vrátí zpět. Pokud máte s mapami zkušenosti, pokračujte v tom, co vám vyhovuje.
Přehled učiva se využívá po celý školní rok, žák zaznamenává svůj progres, cestu (není nutné mít hned vybarvená všechna políčka, každý žák má své tento a k jednotlivým bodům se může vracet).
V balančních kruzích čtenářství a dovedností děti zaznamenávají svůj posun směrem vzhůru (pracujeme s ním v průběhu celého školního roku, například v září použijeme modrou pastelku, v listopadu zelenou a v březnu růžovou, je na vás, jak často budete s kruhy pracovat). Celý rok se v oblasti čtenářství i získaných dovedností zlepšujeme a kruhy se dětem postupně zabarvují.
Otázky k sebereflexi - žáci reflektují, co je baví, z čeho mají radost, co se jim daří a v jakých oblastech se cítí být úspěšní.
Určení cílů na nový školní rok (u prvňáků se musí zapojit i rodiče, aby jim jejich cíle v září napsali, popřípadě jim pomohli). V průběhu roku si žáci odškrtávají, zda mají cíl splněn.
Mapy jsou skvělé vodítko pro konzultace, tripartity (žák, rodič, učitel). Slouží také k rozvoji sebehodnocení a jsou jedním z prostředků formativního hodnocení. Jsou vynikajícím nástrojem pro sebereflexi. Mohou být součástí žákovského portfolia nebo sloužit jako podklad pro tvorbu slovního hodnocení. Nejefektivnější je, když si mapy tvoříte pro své žáky sami. Berte ty mé jako pomoc, možnost nebo inspiraci.
Lze vytisknout jako brožuru.