Celoroční průřez učiva je samozřejmostí! Ale mapy obsahují i schody pokroku - žáci reflektují své snažení v dalších oblastech a balanční kruhy pro dovednosti v M a ČJ. Součástí je vytvoření vlastních cílů pro nový školní rok.
co materiál obsahuje:
12 stránek:
- průřez učiva čtvrtého ročníku - český jazyk, matematika, anglický jazyk, svět kolem nás
- balanční kruhy dovedností v oblastech matematika a český jazyk
- schody pokroku = sledování a sebehodnocení dalších oblastí (spolehlivost, samostatnost, organizace materiálů, práce se zpětnou vazbou, efektivita plánování ...)
- cíle pro nový školní rok
- úvodní strana - nadpis MAPA POKROKU + prostor pro dotvoření (nalepení fotky, nakreslení obrázku...)
- informace proč s mapami pracovat a jak s nimi pracovat
popis využití:
Vysvětlete žákům, proč mapy používáte, jaký v tom vidíte smysl. Osvědčilo se mi, mít mapu promítnutou na tabuli a dětem ukazovat konkrétní bod, který právě hodnotíme. Zpočátku je to zdlouhavý proces, ale má smysl a vynaložené úsilí se vrátí zpět. Pokud máte s mapami zkušenosti, pokračujte v tom, co vám vyhovuje.
Průřez se využívá po celý školní rok, žák zaznamenává svůj progres, cestu. Není nutné mít hned vybarvená všechna políčka, každý žák má své tento a k jednotlivým bodům se může vracet.
V balančních kruzích děti zaznamenávají svůj posun směrem vzhůru. Pracujeme s ním v průběhu celého školního roku, například v září použijeme modrou pastelku, v listopadu zelenou a v březnu růžovou (je na vás jak často budete s kruhem pracovat).
Schody pokroku - žáci reflektují své snažení v dalších oblastech (spolehlivost, samostatnost, organizace materiálů, práce se zpětnou vazbou, efektivita plánování ...). Součástí map je tabulka, kam žáci zapisují datum a barvu tečky, aby se daná oblast dala hodnotit víckrát a byl vidět posun vpřed. Každá oblast má rozepsané tři úrovně a k nim jsou přistavěné i schody (ZPĚTNÁ VAZBA A PRÁCE NA ZLEPŠENÍ: 1. zpětnou vazbu přijímám a pracuji s ní, 2. přijímám zpětnou vazbu, ale nedokážu s ní vždy pracovat, 3. zpětnou vazbu odmítám).
Určení cílů na nový školní rok (nemusí se jednat pouze o cíle v oblasti vzdělávání, mohou to být i cíle v oblasti sportu nebo úplně jiné ... ). V průběhu roku si žáci odškrtávají, zda mají cíl splněn.
Mapy jsou skvělé vodítko pro konzultace, tripartity (žák, rodič, učitel). Slouží také k rozvoji sebehodnocení a jsou jedním z prostředků formativního hodnocení. Jsou vynikajícím nástrojem pro sebereflexi. Mohou být součástí žákovského portfolia nebo sloužit jako podklad pro tvorbu slovního hodnocení. Nejefektivnější je, když si mapy tvoříte pro své žáky sami. Berte ty mé jako pomoc, možnost nebo inspiraci.