Průřez učiva je samozřejmostí! Ale mapy obsahují i balanční kruhy dovedností, se kterými žáci pracují v pololetí a v červnu. Součástí je vytvoření vlastních cílů pro nový školní rok. Co myslíte, jak si vedu? Dává prostor rodičům ...
co materiál obsahuje
12 stránek:
- průřez učiva druhého ročníku - český jazyk, matematika, svět kolem nás
- balanční kruhy dovedností
- čtenářství
- prostor pro vyjádření rodičů
- cíle pro nový školní rok
- úvodní strana - nadpis MAPA POKROKU + prostor pro dotvoření (nalepení fotky, nakreslení obrázku...)
- informace proč s mapami pracovat a jak s nimi pracovat
popis využití
Vysvětlete žákům, proč mapy používáte, jaký v tom vidíte smysl. Osvědčilo se mi, mít mapu promítnutou na tabuli a dětem ukazovat konkrétní bod, který právě hodnotíme. Zpočátku je to zdlouhavý proces, ale má smysl a vynaložené úsilí se vrátí zpět. Pokud máte s mapami zkušenosti, pokračujte v tom, co vám vyhovuje.
Průřez se využívá po celý školní rok, žák zaznamenává svůj progres, cestu.
- není nutné mít hned vybarvená všechna políčka, každý žák má své tento a k jednotlivým bodům se může vracet
V balančních kruzích děti zaznamenávají svůj posun směrem vzhůru.
- v mapách jsou dva totožné kruhy
- jeden žáci vybarvují v pololetí a druhý v červnu
- po srovnání těchto dvou kruhů by měl být vidět posun žáka
Čtenářství
- žáci vybarvují nebo dopisují věty a hodnotí své výkony v oblasti čtenářství
Co myslíte, jak si vedu?
- zde je prostor pro rodiče, mohou se vyjádřit k učení (pokroku) svých dětí
Určení cílů na nový školní rok (nemusí se jednat pouze o cíle v oblasti vzdělávání, mohou to být i cíle v oblasti sportu nebo úplně jiné ... )
- v průběhu roku si žáci odškrtávají, zda mají cíl splněn
Mapy jsou skvělé vodítko pro konzultace, tripartity (žák, rodič, učitel). Slouží také k rozvoji sebehodnocení a jsou jedním z prostředků formativního hodnocení. Jsou vynikajícím nástrojem pro sebereflexi. Mohou být součástí žákovského portfolia nebo sloužit jako podklad pro tvorbu slovního hodnocení. Nejefektivnější je, když si mapy tvoříte pro své žáky sami. Berte ty mé jako pomoc, možnost nebo inspiraci.