Popis aktivity: Aktivita obsahuje 20 karet na procvičení závislostí a vztahů mezi jednotlivými čísly. Na přední straně karty je uvedeno zadání (několik prvních členů logické číselné řady). Na druhé straně karty je uvedeno správné řešení.
Cíl: Procvičení závislostí a vztahů mezi jednotlivými čísly.
Jde spíše o doplňkovou a rozšiřující aktivitu. U materiálu je třeba počítat s tím, že žáci nemusí vyřešit všechny řady (např. karta M_20 bývá pro žáky velmi obtížná, pokud ještě neznají druhou mocninu – lze však tuto řadu chápat jako řadu v řadě – vyznačeno červeně v řešení pro učitele).
Sada obsahuje:
strana 1: pokyny pro učitele
strana 2-5: 20 karet s výsledky (+ řešení)
strana 6-7: „řešení“ pro učitele (vyznačení závislostí a vztahů mezi čísly v jednotlivých číselných řadách; možností, jak vnímat jednotlivé vztahy je samozřejmě více))
Strany 2-5 tisknout oboustranně (překlápět po delší hraně).
Pokud nechcete na druhé straně mít řešení, tiskněte pouze strany 2, 4.
Možnosti použití:
- Pomůcku doporučuji vytisknout (strany 2-5 oboustranně), zalaminovat a rozstříhat (možno používat opakovaně).
- Kontrola je na zadní straně karet.
- Lze využít také tak, vyberete několik řad a napíšete je např. na tabuli (jako práce navíc pro „rychlíky“ apod.). Žáci pak zkusí vyřešit co nejvíce řad.
Práce „v lavicích“:
- Rozdejte vystřižené kartičky do skupin (po 2-5 žácích), případně mohou žáci pracovat samostatně (např. jako práci navíc, pokud mají již hotovo). Žáci vždy vyřeší úlohu (doporučuji mít k dispozici např. sešit + psací potřeby) + případně provedou kontrolu samostatně.
- Náročnost lze ovlivnit množstvím zadaných karet či konkrétním výběrem karet.
- V průběhu práce učitel prochází třídu a pomáhá žákům s případnými nejasnostmi.
- Nezapomeňte na zpětnou vazbu – které úlohy dělaly žákům největší problém apod.
Běhací aktivity:
- Karty je možné využít ale i tak, že je vytisknete bez řešení, rozmístíte karty po třídě/chodbě a necháte žáky řešit úlohy ve skupinách (skupiny a pravidla, případně role žáků, doporučuji uzpůsobit dané třídě).
- Doporučuji určit časový limit, po jehož skončení provedete společnou kontrolu a zpětnou vazbu.
- Karty jsou očíslované. Proto doporučuji před zahájením aktivity nechat žáky na čistý papír zapsat čísla 1-20, ke kterým budou dopisovat jednotlivé výsledky (pro usnadnění společné kontroly).
Přínos pomůcky:
- Aktivizace žáků a rozvoj logického myšlení.
- Podpora spolupráce a komunikace mezi žáky (v případě skupinové práce).
- V případě samokontroly žáků rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti.