Popis aktivity: Aktivita obsahuje 40 karet. Na přední straně karty je uvedeno zadání (v rozsahu učiva 9. ročníku). Na druhé straně karty je uvedeno správné řešení.
Lze využít na opakování na konci roku, na začátku roku na SŠ, případně v přípravě na přijímací zkoušky (možnost koupit sady i pro další ročníky + zde je třeba vyřadit karty s dosud neprobraným učivem, které v PZ nejsou)
Cíl: Zopakování či upevnění znalostí učiva matematiky z 9. ročníku.
Sada obsahuje:
strana 1: pokyny pro učitele
strana 2-9: 40 opakovacích karet s výsledky (+ řešení)
Strany 2-9 tisknout oboustranně (překlápět po delší hraně).
Pokud nechcete na druhé straně mít řešení, tiskněte pouze strany 2, 4, 6, 8.
Možnosti použití:
- Pomůcku doporučuji vytisknout (strany 2-9 oboustranně), zalaminovat a rozstříhat (možno používat opakovaně).
- Kontrola je vždy na zadní straně karet.
- Poznámky k použití: V sadě naleznete i 2 karty na rozšiřující učivo – goniometrické funkce (lze vyřadit). Na výpočet objemu jehlanu je vhodné použít kalkulačku.
Jak s materiálem pracovat:
Práce „v lavicích“:
- Rozdejte vystřižené kartičky do skupin (po 2-5 žácích), případně mohou žáci pracovat samostatně (např. jako práci navíc, pokud mají již hotovo). Žáci vždy vyřeší úlohu (doporučuji mít k dispozici např. sešit + psací potřeby) + případně provedou kontrolu samostatně.
- Náročnost lze ovlivnit množstvím zadaných karet či konkrétním výběrem karet.
- V průběhu práce učitel prochází třídu a pomáhá žákům s případnými nejasnostmi.
- Nezapomeňte na zpětnou vazbu – které příklady dělaly žákům největší problém apod.
Běhací aktivity:
- Karty je možné využít ale i tak, že je vytisknete bez řešení, rozmístíte karty po třídě/chodbě a necháte žáky řešit úlohy ve skupinách (skupiny a pravidla, případně role žáků, doporučuji uzpůsobit dané třídě).
- Doporučuji určit časový limit, po jehož skončení provedete společnou kontrolu a zpětnou vazbu.
- Karty jsou očíslované. Proto doporučuji před zahájením aktivity nechat žáky na čistý papír zapsat čísla 1-40, ke kterým budou dopisovat jednotlivé výsledky (pro usnadnění společné kontroly).
Přínos pomůcky:
- Aktivizace žáků.
- Podpora spolupráce mezi žáky.
- Manipulativní činnost – zapojení více smyslů do výuky.
- V případě samokontroly žáků rozvoj samostatnosti a zodpovědnosti.
Zdroj obrázků v materiálu: vlastní (vytvořeno v programu Excel, Geogebra).