JEDNOTAŽKY 1 - 4. ročník

Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
5
Velikost: 561.19 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
6. 5. 2024
Sdílet:

Obsah materiálu: Sada 2 pracovních listů (celkem 12 jednotažek) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 4. ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu). Využití učiva z oblasti modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka

Cílová skupina: 4. ročník ZŠ

Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití grafových úloh – tzv. jednotažek (nalezení cesty jedním tahem). Základem této oblasti je známý problém mostů v Královci popsaný již 1736 matematikem Leonhardem Eulerem:

Obrázek odebrán.      Obrázek odebrán.

Žáci by měli v rámci řešení úloh v tomto pracovním materiálu najít základní vlastnosti těchto tzv. Eulerovských grafů – cestu jedním tahem lze nalézt pouze v případě, že každý vrchol grafu (bod obrazce) je sudého stupně (vychází z něj sudý počet čar) nebo je v grafu sudý počet vrcholů s lichým stupněm (vychází z něj lichý počet čar). Pokud je graf tvořený pouze vrcholy se sudým stupněm, je možné cestu jedním tahem začít v libovolném bodě, pokud obsahuje sudý počet vrcholů s lichým stupněm, je nutné začít cestu jedním tahem začít a skončit právě v tomto vrcholu.

Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat, žáci s nimi následně pracují se stíratelnými fixy. Kontrolu správného řešení pak doporučuji provést frontálně na tabuli s projekcí příslušného grafu. Na přiložených řešeních je uvedena vždy jen jedna náhodně vybraná cesta. Alternativou zadání může být také forma zápisu cesty na tabuli ve formě číselné posloupnosti – žáci pak kontrolují, který kód cesty obsahuje správné řešení.

Další produkty od autora Milan Šatra

508071
Informatika
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Sada pracovních listů včetně řešení k tematickému celku Informační systémy - I-9-3-01 - vysvětlí účel informačních
99.00 Kč
568872
Chemie
8., 9.
Pracovní listy
Obsah materiálu: Sada přehledů učiva a dvou kvízů na téma přírodní sloučeniny. Cílová skupina: 8.-9. ročník ZŠ Metodické
39.00 Kč
311691
Český jazyk - literatura
ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Sada je zaměřená na porozumění a pochopení nejznámějších pranostik. V textu jsou úkoly, které vedou zábavnou formou
90.00 Kč
462125
Informatika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Materiál obsahuje přípravu (návod s postupem) na souhrnnou výtvarnou aktivitu ve vektorovém grafickém editoru (konkrétně
25.00 Kč
JEDNOTAŽKY 1 - 4. ročník JEDNOTAŽKY 1 - 4. ročník
Obsah materiálu: Sada 2 pracovních listů (celkem 12 jednotažek) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 4. ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu). Využití učiva z oblasti modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka Cílová skupina: 4. ročník ZŠ Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití grafových úloh – tzv. jednotažek (nalezení cesty jedním tahem). Základem této oblasti je známý problém mostů v Královci popsaný již 1736 matematikem Leonhardem Eulerem:       Žáci by měli v rámci řešení úloh v tomto pracovním materiálu najít základní vlastnosti těchto tzv. Eulerovských grafů – cestu jedním tahem lze nalézt pouze v případě, že každý vrchol grafu (bod obrazce) je sudého stupně (vychází z něj sudý počet čar) nebo je v grafu sudý počet vrcholů s lichým stupněm (vychází z něj lichý počet čar). Pokud je graf tvořený pouze vrcholy se sudým stupněm, je možné cestu jedním tahem začít v libovolném bodě, pokud obsahuje sudý počet vrcholů s lichým stupněm, je nutné začít cestu jedním tahem začít a skončit právě v tomto vrcholu. Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat, žáci s nimi následně pracují se stíratelnými fixy. Kontrolu správného řešení pak doporučuji provést frontálně na tabuli s projekcí příslušného grafu. Na přiložených řešeních je uvedena vždy jen jedna náhodně vybraná cesta. Alternativou zadání může být také forma zápisu cesty na tabuli ve formě číselné posloupnosti – žáci pak kontrolují, který kód cesty obsahuje správné řešení.
UUCZ-566789
Informatika>Pracovní listy>4.>5.
39.00