Obsah materiálu: Sada 3 pracovních listů (celkem 18 schematických mapek) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 4.-5 ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu). Využití učiva z oblasti modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka
Cílová skupina: 4.-5. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití grafových úloh.
Žáci by měli v rámci řešení úloh v tomto pracovním materiálu rozvíjet svou schopnost vytvoření modelu dopravní sítě na základě zjištěných údajů o kapacitě dopravních cest. Jednotlivé schématické mapky představují zjednodušenou mapu obcí, mezi kterými je zapotřebí realizovat dopravní síť cyklostezek. Obce jsou představovány jednotlivými kroužky. Číslo v kroužku představuje počet dopravních komunikací, které je schopna obec realizovat. Jednotlivé cesty mohou být realizovány ve formě silnic, které slouží současně autům i cyklistům (vodorovná nebo svislá jednoduchá čára), nebo souběžné silnice a cyklostezky (vodorovná nebo svislá dvojitá čára). Na základě rozboru zadaných údajů (dat) žáci sestaví zjednodušený návrh modelu realizace dopravní sítě znázorněného území.
Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat, žáci s nimi následně pracují se stíratelnými fixy. Kontrolu správného řešení pak doporučuji provést frontálně na tabuli s projekcí příslušného grafu.